اخبار
ﺳﻪشنبه، 07 آذر 1396
انتشار تصویر کهکشانی به شکل مار

انتشار تصویر کهکشانی به شکل مار


آژانس فضايي اروپا تصويري از يک کهکشان منتشر کرده است که به صورت يک مار ديده مي‌شود.

 

به گزارش ايسنا، آژانس فضايي اروپا تصويري از يک کهکشان شبيه به يک مار را منتشر کرده است که بوسيله تلسکوپ فضايي هابل گرفته شده است.
در توضيحات اين تصوير آمده است که اين کهکشان در پشت يک خوشه کهکشاني موسوم به MACSJ1206.2-0847 قرار گرفته است اما به خاطر استفاده از تکنيک لنز گرانشي ما قادر به رصد آن شده‌ايم.
فاصله اين کهکشان تا زمين بيش از 4.5 ميليارد سال نوري است.
يکي از ابزارهاي طبيعي منجمان براي رصد کهکشان‌هاي دوردست استفاده از نور يک ستاره يا کهکشان نزديک براي رصد اهداف دورتر است که به آن لنز گرانشي مي‌گويند.
اين پديده، که به "همگرايي گرانشي" نيز معروف است، با آنچه که لنزها بر روي پرتوهاي نور توليد مي‌کنند، قابل مقايسه بوده و به عنوان نوعي ذره‌بين عمل کرده و بزرگي تصوير شيء اصلي را تغيير مي‌دهد.
همگرايي گرانشي هنگامي روي مي‌دهد که نور يک چشمه درخشان بسيار دور(مانند يک اختروش) در مسيرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم ديگري(مانند يک خوشه کهکشاني) بگذرد و مسيرش خميده شود. جسم مياني عدسي گرانشي ناميده مي‌شود. اين پديده يکي از پيش‌بيني‌هاي نظريه نسبيت عام اينشتين است.
با اينکه اين تکنيک بسيار کمک‌کننده است اما يافتن منابع نوري که بتوان از آنها به عنوان لنز گرانشي استفاده کرد کار ساده‌اي نيست و محققان همواره در تلاشند تا تعداد اين منابع را افزايش داده و از آنها براي افزايش کيفيت رصدها استفاده کنند.


منبع:
ايسنا