اخبار
ﺳﻪشنبه، 07 آذر 1396
تنهایی می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود

تنهایی می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود


مطالعه جديدي نشان داد که تمام انواع انزواي اجتماعي نمي­‌تواند داراي اثرات منفي باشد و غير اجتماعي بودن مي­‌تواند با خلاقيت رابطه مثبتي داشته باشد.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از تک‌تايمز، محققان طي سال­‌ها مطالعه نشان دادند که انزواي اجتماعي يا فقدان ارتباط اجتماعي با همسالان داراي اثرات مخرب بر سلامت روحي و حتي جسمي است. برآورد شد بيش از 42.2 درصد افراد بالاي 40 سال در آمريکا از تنهايي مزمن رنج مي­‌برند که اين مسئله به "اپيدمي تنهايي" معروف است.
محققان در يک بررسي با مطالعه انگيزه­‌هاي فردي 295 نفر براي کناره­‌گيري­ اجتماعي پرداختند. همچنين خلاقيت، علائم افسردگي، اضطراب و پرخاشگري در اين افراد مورد بررسي قرار گرفت.
 اين مطالعه با تمرکز بر سه نوع انزواي اجتماعي صورت گرفت. نوع اول احساس خجالت است، که در آن انزواي اجتماعي ناشي از احساس ترس است. نوع دوم اجتناب است که علت آن اينست که فرد تعامل اجتماعي را دوست ندارد. نوع سوم غيراجتماعي بودن است که به نوعي انزواي اجتماعي غيرترسناک محسوب مي­‌شود. نتايج نشان داد که اگرچه اين سه نوع انزواي اجتماعي در برخي موارد همپوشاني نشان مي­‌دهند اما نتايج مربوط به سه نوع مختلف آن با هم فرق دارند.
محققان برآورد کردند که افراد خجالتي در واقع از تنهايي خود لذت نمي­‌برند و نمي­‌توانند از زمان خود به طور مفيد استفاده کنند. اين در حالي است که افراد غيراجتماعي مي­‌توانند از تنهايي خود لذت ببرند و از آن به شکلي مفيد و خلاقانه بهره بگيرند.
در مقايسه با افراد خجالتي و مردم گريز، افراد غير اجتماعي زمان بيشتري را به تنهايي مي­‌گذرانند اما به طور خاص از ارتباط  با همسالان خود کمتر اجتناب مي­‌کنند. بنابراين اين افراد به اندازه­‌اي که لازم دارند از روابط اجتماعي بهره برده  و در عين حال از تنهايي خود لذت مي­‌برند.
ديد کلي درباره افراد منزوي اين است که اين افراد با تنهايي و پيامدهاي منفي آن مواجه هستند. با اين­ حال محققان معتقدند که به منظور درک مضرات و مزيت­‌هاي انزواي اجتماعي در افراد خاص، بايد انگيزه­‌هاي اين افراد براي کناره­‌گيري از اجتماع مشخص شود. مطالعات اخير نشان داد غير اجتماعي بودن همان نتايج منفي مربوط به خجالتي بودن و انزوا را به همراه ندارد. نتايج تحقيقات جديد نيز مويد اين مطلب است.
بنا به گفته محققان يافته­‌هاي جديد غيراجتماعي بودن با خلاقيت رابطه دارد و غير اجتماعي بودن مي­‌تواند شکلي سودمندي از انزواي اجتماعي باشد.
نتايج اين تحقيق در مجله Personality and Individual Differences  منتشر شد.


منبع:
ايسنا