اخبار
پنجشنبه، 30 شهریور 1396
 افتتاح 4900 کلاس درس همزمان با بازگشایی مدارس

افتتاح 4900 کلاس درس همزمان با بازگشایی مدارس


    تهران- ایرنا- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از افتتاح و بهره برداری چهار هزار و 918 کلاس درس در قالب یک هزار و 146 فضای آموزشی جدید از اول مهرماه امسال خبر داد.

 

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرانا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، محمد تقی نظرپور در خصوص روند آماده‌سازی مدارس و فضاهای آموزشی برای مهرماه 96 اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، تعداد پروژه‌های آموزشی از 810 پروژه به یک هزار و 146 افزایش یافت.
وی با بیان اینکه کلاس‌های آماده شده در تمامی استان‌های کشور پراکنده است، افزود: 11 استان سرانه فضای آموزشی کمتر از متوسط کشوری را دارند که با توجه به عدالت آموزشی برای جبران این مساله برنامه ‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در طرح های جدید 617 کلاس در خراسان رضوی، 522 کلاس در سیستان و بلوچستان و 483 کلاس درس در تهران با توجه به اینکه از استاندارد سرانه آموزشی کمتری بهره می برند، افتتاح می شود.
وی با عنوان اینکه اکنون در مجموع حدود 564 هزار کلاس درس در کشور داریم که کلاس های جدید نیز به این رقم افزوده خواهد شد، افزود: 24 هزار و 500 کلاس درس در دست احداث است و تلاش خواهد شد تا چهار سال آینده، پروژه‌های موجود تکمیل و طرح ‌های جدید را آغاز کنیم.
نظرپور با بیان اینکه 50 درصد پروژه‌های آموزشی توسط خیرین ساخته شده است، گفت: این روند از سوی خیرین قابل تجلیل است و در تجهیز مدارس اغلب از محل اعتبارات دولتی برای مدارس نوساز یا بازسازی شده استفاده می شود.
** استانداردسازی سیستم گرمایشی 30 هزار کلاس درس همزمان با آغاز سال تحصیلی
وی با اشاره به اینکه در ساخت مدارس، دوام کار و بهره ‌وری از مصالح بومی از اهمیت به سزایی برخوردار است، افزود: استفاده از مصالح بومی، ماندگاری و زیبایی کار از اولویت های این سازمان است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مورد استانداردسازی فضاهای آموزشی اظهار کرد: در زمینه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس توجه به استانداردها را در دستور کار داریم و بر همین اساس 150 هزار کلاس درس استانداردسازی شده و تا پایان سال 96 به 30 هزار افزایش می یابد.
نظرپور گفت: 83 هزار کلاس درس استانداردسازی نشده و این به آن معناست که از سیستم گرمایشی مرکزی استاندارد بهره‌ نگرفته‌اند و با استفاده از سیستم‌های تابشی و بخاری‌های گازی تجهیز می‌شوند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: تا سه سال آینده و با اعتباری حدود هفت هزار میلیارد ریال، استاندارد سازی گرمایشی 83 هزار فضای آموزشی به پایان می‌رسد.
**اعتبار هزار میلیارد ریالی برای تجهیز مدارس
نظرپور با اشاره به اینکه یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مدارس کشور در نظر گرفته شده است ، گفت: این امر برای مدارس نوساز و بازسازی شده هزینه خواهد شد.
وی در مورد نسبت کلاس‌های درس دانش‌آموزان عنوان کرد: این نسبت در استان ‌ها و حتی مناطق شهری و روستایی متفاوت است و بر همین اساس 30 درصد کلاس‌های درس در مناطق روستایی و 70 درصد کلاس‌های درس در مناطق شهری وجود دارد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: با وجود کلاس‌های درس در مناطق شهری و روستایی 53 درصد پروژه‌های جاری مربوط به مناطق روستایی و 47 درصد مربوط به مناطق شهری است، چرا که تعداد کلاس‌های درس در روستاها کم بوده و باید آن را افزایش داد.
**سرانه فضای آموزشی در کشور به حد استاندارد نرسیده است
وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در تهران 4.36 متر مربع برآورد شده است، تصریح کرد: سرانه کشوری 5.17 متر مربع است، هر چند تا استاندارد بین المللی که 8.39 متر مربع است فاصله بسیاری داریم ولی به نظر می‌رسد با برنامه‌های موجود بتوان سرانه متوسط کشور را تا پایان برنامه ششم به 6 متر مربع رساند.
نظرپور تصریح کرد: البته این مساله در شرایطی محقق خواهد شد که جمعیت دانش‌آموزی 12 میلیون و 700 هزار نفر فعلی ثابت بماند، اما پیش‌بینی‌ها در برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد جمعیت دانش‌آموزی تا پایان این برنامه به 14.5 میلیون نفر خواهد رسید که با توجه به این شرایط باید ضمن حفظ وضعیت موجود برای برنامه‌های جدید نیز تلاش کنیم و همچنین مدارس دو نوبته را کاهش دهیم.
**965 کلاس درس مقاوم‌ سازی می‌شود
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: تعدادی از فضاهای آموزشی کشور، نیازمند تخریب و بازسازی هستند که در اجرای قانون برنامه ششم و بودجه سنواتی نیز لحاظ شده ‌است.
نظرپور افزود: بر اساس برنامه ‌ریزی ها شش هزار و 200 کلاس درس، نیازمند تخریب و بازسازی هستند و 965 کلاس نیاز به مقاوم ‌سازی دارند که اعتباری بیش از 12 هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اعتبار سه میلیون دلاری برای مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی لحاظ شده است، گفت: در صورت تخصیص این اعتبارات می‌توان اقدامات قابل توجهی در حوزه مقاوم‌سازی انجام داد.
**حفظ ایمنی کلاس‌های کانکسی قابل حمل
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مورد جمع‌ آوری کلاس‌های چوبی و سنگی نیز گفت: 987 کلاس درس با چنین شرایطی در کشور شناسایی شده که با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، بخشی از آن تا پایان امسال و بخشی دیگر در سال 97 جمع‌آوری خواهد شد.
نظرپور به هزار و 700 کلاس درس کانکسی اشاره کرد و اظهار داشت: در مناطق کوچ نشین، وجود کلاس‌های کانکسی قابل حمل اجتناب‌ناپذیر بوده اما باید ایمنی لازم را در کانکس‌ها برقرار کرد.
**وجود 48 مدرسه ماندگار در کشور
وی در مورد مدارس ماندگار عنوان کرد: اکنون 48 مدرسه ماندگار در کشور داریم و تلاش می‌ شود تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: نقشه‌های معماری به کار رفته در مدارس باید متناسب با اقلیم منطقه باشد، چرا که چنین شرایطی به ماندگاری فضاها و اثرگذاری بهتر کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه معلمان و دانش‌آموزان در امر نگهداری از فضاهای آموزشی مؤثر هستند، گفت: فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان به طور غیرمستقیم اثرگذاری بیشتری دارد و باید در برنامه‌های آموزشی این مساله لحاظ شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یادآور شد: برای توجه به حفظ محیط زیست باید آن را در مدارس آموزش دهیم و ایجاد فضاهای سبز در مدارس گام مهمی در اثربخشی آموزه‌های مربوط به محیط زیست محسوب می‌شود.
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، تاکنون حدود 12 میلیون و 625 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف برای سال تحصیلی 97-1396 ثبت نام کرده اند.


منبع:
ایرنا