اخبار
چهارشنبه، 01 شهریور 1396
پشه‌هایی که به بوی گوشت بدن انسان کور هستند

پشه‌هایی که به بوی گوشت بدن انسان کور هستند


دانشمندان با مهندسی ژنتیک، پشه‌ها را دستخوش تغییراتی کردند که نسبت به بوی گوشت بدن انسان کور شوند تا دیگر نتوانند انسان را نیش زده و ناقل بیماری‌های مختلف باشند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از میرور، پشه‌ها به لحاظ ژنتیکی مهندسی شده‌اند که توانایی استشمام بوی بدن انسانها را نداشته باشند تا افرادی که در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، از شر نیش زدن پشه‌ها در امان باشند.
پشه‌ها حامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله مالاریا - انگلی فوق‌العاده خطرناک که سالیانه منجر به وقوع بیش از 400 هزار مورد مرگ و میر در سراسر جهان شده است – هستند.
پشه‌هایی که بیشترین تاثیر را در انتقال بیماری‌ها دارند، آنهایی هستند که به نیش زدن انسان‌ها و تغذیه از آنها بسیار علاقه دارند.
تلاش برای جلوگیری از گسترش مالاریا با کشتن پشه‌ها توسط حشره‌کش‌ها دشوار است، زیرا آنها به سرعت به مواد شیمیایی مقاوم می‌شوند.
اکنون وزارت دفاع آمریکا مبلغ یک میلیون دلار به متخصصین حشرات، "اندرو ناس" و "دنیس متیو" اختصاص داده است تا پشه‌ها را با مهندسی ژنتیکی برای مردم بی‌خطر کنند.
این تکنیک شامل شناسایی گیرنده‌های بویایی است که پشه‌ها برای تشخیص گوشت انسان استفاده می‌کنند. متخصصین این گیرنده‌ها را برداشته و یا با سایر گیرنده‌های بویایی تعویض می‌کنند تا پشه‌ها را به حیوانات جذب کنند.
"ناس" گفت: پشه‌ها با ما سازگار شده‌اند، زیرا ما در این شهرهای زیبا و متمرکز قرار داریم که در آن، آنها می‌توانند بسیاری از مردم را برای تغذیه پیدا کنند. آنها ترجیحا از انسان تغذیه می‌کنند و گیرنده‌های بویایی آنها ممکن است به طور خاص با بوهای انسانی سازگار باشد.
وی افزود: بنابراین ما می‌خواهیم این سیستم را با برداشتن گیرنده‌هایی که مسئول تغذیه از انسان هستند یا جایگزین کردن آنها با گیرنده‌های دیگر گونه‌های پشه که از حیوانات در محیط زیست تغذیه می‌کنند، رواج دهیم.
دانشمندان ادعا می‌کنند اگر بتوانند پشه‌ها را به منظور توقف تغذیه از انسان و به جای آن، تغذیه از حیوانات، اصلاح ژنتیکی انجام دهند، این می‌تواند چرخه انتقال بیماری انسان-پشه-انسان را از بین ببرد.
بر خلاف حشره‌کش‌ها که برای کشتن پشه‌ها طراحی شده‌اند، این روش به جلوگیری از گسترش مالاریا و سایر بیماری‌ها بدون ایجاد اختلال در زنجیره غذایی کمک می‌کند.
"ناس" گفت: تحقیقات ما یک رویکرد است که ‌پشه‌ها هنوز هم می‌توانند در محیط زندگی ما زندگی کنند، البته به شرطی که انسان‌ها را نیش نزنند.
 وی افزود: جلوگیری از گسترش بیماری هدف نهایی ما است.


منبع:
ایسنا