اخبار
شنبه، 09 بهمن 1395
شبیه سازی زندگی زیراقیانوس با استفاده از روبات

شبیه سازی زندگی زیراقیانوس با استفاده از روبات


تهران- ایرنا- محققان انستیتوی اقیانوس‌شناسی اسکریپس زیرمجموعه دانشگاه سن دیه‌گو کالیفرنیا به منظور درک بهتر نحوه زندگی پلانکتون‌ها، مجموعه‌ای از روبات‌ها را ساختند که زندگی این موجودات ذره‌بینی را شبیه‌سازی می‌کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس، تاکنون شانزده عدد از این روبات‌های کوچک زیرآبی ساخته شده و هر یک از این روبات‌ها به اندازه یک پرتقال است و به حسگرهایی مجهز شده است که دما و جریان آب را اندازه‌گیری می‌کند.
هدف محققان از ساخت این روبات‌ها درک بهتر چگونگی و علت جابه‌جایی و گردهم‌آیی پلانکتون‌ها است. به‌ طور خاص محققان به دنبال یافتن دلیل جمع‌شدن پلانکتون‌ها در زیر سطح آب اقیانوس هستند.
دو سال قبل یکی از محققان به نام «پیتر فرنکس» نظریه‌ای را مطرح کرد که بر اساس آن امواج داخلی اقیانوس، دسته‌های پلانکتون‌ها را در گروه‌های متراکم جمع می‌کند.
امواج داخلی، امواجی هستند که زیر سطح اقیانوس جریان دارند. محققان امیدوارند با استفاده از روبات‌های شبیه‌ساز بتوانند این نظریه را بر اساس محاسبات ریاضی به اثبات برسانند.
اطلاعات اولیه به دست آمده از این روبات‌ها نشان می‌دهد جریان‌های ایجاد شده توسط امواج داخلی، موجب تشویق پلانکتون‌ها برای تشکیل گروه‌های بزرگ و متراکم می‌شود، در حالی که قله موج‌ها پلانکتون‌ها را پراکنده می‌کند. این اطلاعات نظریه فرنکس را تایید می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications‌منتشر شده است.


منبع: ایرنا