اخبار
یکشنبه، 21 آذر 1395
۸۹۰هزار دانش آموز متوسطه در سامانه سناد ثبت نام کردند

۸۹۰هزار دانش آموز متوسطه در سامانه سناد ثبت نام کردند


سمنان-مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: از ۸۹۴ هزار و ۷۲۹ دانش آموز ثبت نام شده در سامانه سناد، ۶۶.۴۱ درصد در شاخه نظری، ۱۶.۹۸ درصد فنی و ۱۶.۶۱ درصد کار دانش تحصیل می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی افشانی بعدازظهر شنبه در گردهمایی مدیران و معاونان مقطع متوسطه آموزش و پرورش استان سمنان به میزبانی خانه معلم سمنان، ضمن اشاره به سامانه سناد، ابراز داشت: این سامانه با هدف ساماندهی درسی و راهنمایی تحصیلی دانش آموزان ویژه ثبت مشخصات فردی و تحصیلی، رزومه و دروس هر فرد به صورت آزمایشی انجام شده که از میان ۹۵۷ هزار و ۱۲۹ دانش آموزان پایه متوسطه ۸۹۴ هزار و ۷۲۹ نفر در آن ثبت نام کرده اند.
وی با بیان اینکه مطالعات فراوانی برای ایجاد و راه اندازی سامانه سناد صورت گرفته است، افزود: ۶۴هزار دانش آموز هنوز در این سامانه ثبت نام نکرده اند که عمده دلیل آن مسافرات به خارج از کشور، عدم ادامه تحصیل، جذب شدن به بازار کار، ثبت نام در حوزه علمیه، مردود شدن پیاپی و ... است.
مدیر کل دفتر آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش با اشاره به محاسن سامانه سناد، گفت: در این سامانه برنامه ریزی درسی با توجه به نیاز دانش آموز ابتدا در مقطع دهم متوسطه به صورت آزمایشی و سپس در سایر مقاطع تحصیلی ارائه می شود که دانش آموزان می توانند دخالت بیشتری در انتخاب رشته تحصیلی خود در دبیرستان و دانشگاه داشته باشند.
افشانی فرآیند هدایت تحصیلی با وجود آیین نامه های هدایت تحصیلی به وسیله روشنگری را از جمله ویژگی های سامانه سناد دانست و ابراز داشت: خوشبختانه استقبال خوبی تا کنون از این سامانه شده به طوری که ثبت نام بیش از ۹۵درصد دانش آموزان متوسطه نهم و دهم را در این سامانه شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه برنامه هدایت تحصیلی که روند ساختاری طولانی درپی داشت، از اسفند ۹۴ تصویب شد، در اردیبهشت ۹۵ به امضا رسید و۲۳ خرداد ۹۵ به استانها ابلاغ شده است، ادامه داد: یکی از سیاست های آموزش و پرورش حرفه آموزی در بین دانش آموزان با هدف اشتغال جوانان است که خوشبختانه سیاست هایی در این زمینه اتخاذ شده که از جمله آنها افزایش کمی و کیفی رشته های کار و دانش را می توان نام برد.
مدیر کل دفتر آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رشته درسی در شاخه فنی وحرفه ای وجود دارد که پنج رشته به تازگی به جمع آنها اضافه شده است، گفت: در رشته کار و دانش با ۱۵۳ رشته و ۴۸۰ استاندارد مهارت، ۲۸۳ استاندارد مهارت از این مجموع به تازگی به آنها اضافه شده که این امر در زمره دستاوردهای خوب آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جاری و آتی است.
افشانی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتقای تحصیلی دانش آموزان به مثابه دیگر سیاست اتخاذ شده وزارتخانه آموزش و پرورش برای ارتقای آموزش های دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ۱۴۱ عنوان کتاب جدید در دوره متوسطه دوم در سال ۹۵ تدوین، اعتبارسنجی و تالیف شده که در دوره متوسط دوم، کتاب های درس هایی مانند هنر، کارآفرینی، انسان و محیط زیست، انسان و سلامت از جمله آنها هستند.
وی افزود: همچنین در سال های گذشته تا اواخر مهرماه دانش آموزان با تغییر برنامه های درسی در کلاس ها مواجه بودند که امسال خوشبختانه چنین مسئله ای در بدو سال تحصیلی وجود نداشت که همه اینها نشان از عزم جدی وزارت آموزش و پروش در رفع مشکلات تحصیلی و ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان دارد.
مدیر کل دفتر آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: میانگین نمره برگه ای دانش آموزان نهایی سال سوم متوسطه دوره دوم نظری ۲۴درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است که این امر یکی از نمونه های ارتقای سطح تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه سطح کشور است.
افشانی افزود: از سوی دیگر باید گفت طبق آخرین آمار و ارقام ارائه شده از سوی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، میانگین قبولی دانش آموزان در امتحانات سال سوم متوسطه دوره دوم در شاخه نظری در خرداد ۹۵ نسبت به خرداد سال گذشته دو درصد رشد داشته که این امر نیز در راستای ارتقای سطح کیفی تدریس در دبیرستان ها رخ داده است و نشان می دهد با وجود تنگناهای مالی که با شدت و ضعف در همه عرصه ها، کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش در دستور کار قرار داشته و در اجرای آن موفق بوده ایم.


منبع: مهر