اخبار
ﺳﻪشنبه، 16 آذر 1395
اشتغال به تحصیل 122 هزار دانش‌آموز استثنایی

اشتغال به تحصیل 122 هزار دانش‌آموز استثنایی


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اشتغال به تحصیل 122 هزار دانش‌آموز استثنایی در یک‌هزار و 600 مدرسه کشور خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مجید قدمی پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلولان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز معلولین اظهار کرد: خوشبختانه وزارت آموزش‌وپرورش از طریق سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی توانسته خدمات خوبی را برای جمعیت مخاطب داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا و دانش‌آموزانی که مشکل جسمی حرکتی دارند، یا آسیب دیده ذهنی هستند و حتی کسانی که مشکل چند معلولیتی دارند، زیرپوشش خدمات مختلف آموزش‌و‌پرورش استثنایی در سطح کشور هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حال حاضر 73 هزار دانش‌آموز استثنایی در یک‌هزار و 570 مدرسه مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: اعتباری که برای آموزش این افراد گذاشته شده، سه تا چهار برابر دانش‌آموزان عادی است.
قدمی گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در بعضی از زمینه‌ها مانند سرویس ایاب و ذهاب، ارائه خدمات حمایتی، افزایش دوره‌های تخصصی برای معلمین و خرید تجهیزات توانبخشی در خدمات توان‌بخشی اقدامات خوبی را انجام دهیم و به نورم‌های جهانی در این زمینه‌ها نزدیک شویم.
وی به برخی مشکلات موجود نیز اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما بحث جذب نیرو در مدارس استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: استهلاک و فرسودگی نیروها در این مدارس در حقیقت بالا بوده و با یک سونامی بازنشستگی معلمین استثنایی در کشور روبه‌رو هستیم و به سرعت در دو سه سال آینده باید بتوانیم نیروهای جایگزین پیش‌بینی کنیم.
قدمی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است بخشی از این نیروهای مورد نیاز را از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر را به صورت استخدام آزاد تامین کنیم و آموزش‌های تخصصی را در مراکز خودمان ارائه می‌کنیم که این بچه‌ها هم مثل سایر بچه‌ها زمینه رشد و تعالیشان فراهم شود.
*افزایش سه تا چهار برابری اعتبارات
وی در زمینه اختصاص اعتبارات برای مناسب‌سازی مدارس و نیازهای دیگر دانش‌آموزان استثنایی در کشور نیز گفت: افزایش سه تا چهار برابری اعتبارات به منظور تقویت و توسعه زیرساخت‌های لازم در مدارس استثنایی را داشته‌ایم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: با افزایش اعتبارات تراکم کلاس‌ها را کاملا پایین آورده‌ایم، به گونه‌ای که تراکم دانش‌آموزان را بین 6 تا 11 تنظیم کرده‌ایم، در صورتی که تا قبل از این به دلیل کمبود فضای آموزشی بعضا کلاس‌های مدارس استثنایی در کشور بالای 11 نفر هم دانش‌آموز داشت.
قدمی افزود: در بحث چند معلولیتی و بچه‌های اوتیسم هم با توجه به اینکه نیاز بیشتری به کار و آموزش دارند، این آمار را به چهار نفر رساندیم تا معلم در کلاس بتواند با این بچه‌ها کار آموزشی بیشتر انجام دهد.
وی اضافه کرد: البته انجام این اقدامات بار مالی سنگین برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی داشته، ولی کیفیت آموزش را تا حد قابل قبولی بالا می‌برد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه در مراکز آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی هزینه‌های ساخت به دلیل شرایط مخاطبین بالاست، اضافه کرد: با توجه به اینکه شرایط ویژه‌ای باید در این دست مدارس لحاظ شود، نقشه‌های خاص برای مدارس این بچه‌ها دیده شده است.
*وجود 50 هزار دانش‌آموز ناشنوا و نابینا
قدمی افزود: 50 هزار نفر دانش‌آموز ناشنوا، نابینا و بچه‌های با معلولیت‌های جسمی حرکتی را به بحث آموزشی فراگیر و به مدارس عادی هدایت کرده‌ایم تا بتوانند در کنار بچه‌های عادی ادامه تحصیل بدهند.
وی با بیان اینکه طبیعتا فضاهای آموزشی مناسب برای جذب این بچه‌ها در مدارس عادی انتخاب می‌شود، افزود: معلمین عادی که آموزش این دانش‌آموزان را می‌پذیرند، با دادن آموزش‌های مختلف آماده می‌کنیم و امتیازات خاصی برایشان پیش‌بینی شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر این نکته که از طریق معلمین رابط از معلمین عادی حمایت تخصصی می‌شود، اظهار کرد: سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی رویکرد فراگیرسازی است و تا آنجا که می‌توانیم زمینه تحصیل را برای دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و دانش‌آموزانی که دارای مشکلات جسمی حرکتی هستند در کنار بچه‌های عادی فراهم می‌کنیم و مدارس خاص را به بچه‌های کم‌توان، چند معلولیتی و اوتیسم اختصاص می‌دهیم.
قدمی همچنین از برنامه‌ریزی‌های ویژه برای آموزش اولیاء و مربیان این دست دانش‌آموزان خبر داد و گفت: اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی نسبت به سه سال قبل سه برابر رشد داشته است.
وی در پایان تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید نزدیک به 70 میلیارد تومان اختصاص و اعتبارات کل مدارس با حقوق پرسنلی بالغ بر 120 میلیارد تومان در سال‌جاری است.

منبع: فارس