اخبار
ﺳﻪشنبه، 16 شهریور 1395
ساخت دستبند هوشمند برای مبتلایان به آلزایمر

ساخت دستبند هوشمند برای مبتلایان به آلزایمر


محققان دانشگاه علم و فناوری میسوری یک دستگاه حسگر چند مدلی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند ظریف‌ترین فعالیت‌ها و رفتارهای مبتلایان به زوال عقل را پیگیری کند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، این محققان دست به ساخت یک مچ بند کرده‌اند که می‌ تواند حرکت فرد، محیط اطراف،‌ سیگنال‌های زیستی و غیره را پیگیری کند.
این دستگاه حسگر که شبیه به یک ساعت مچی بزرگ است،‌ دارای چهار کاربرد اصلی است. این مچ‌بند مانند یک ردیاب تناسب‌اندام به ثبت کوچکترین حرکات پرداخته و محیط فیزیکی اطراف فرد را از نظر دما، رطوبت و فشار هوا می‌سنجد.
همچنین این دستگاه، سلامت فرد را از طریق سنجش ضربان قلب، سرعت تنفس و واکنش گالوانیک پوست به محرک پیگیری می‌کند.
گزینه جی‌.پی‌.اس این فناوری بویژه برای مبتلایان به بیماری زوال عقلی مانند آلزایمر مفید است که ممکن است آدرس خود را فراموش کنند.
امکان پیگیری رفتار و حرکات افرادی که در حال بهبود هستند یا مبتلایان به زوال مغزی، سنجش ضربان قلب و تشخیص محل حضور آن‌ها می‌تواند به مددکاران در نظارت بر بیمارانشان کمک کند.
حسگر چند مدلی مذکور که می‌تواند فعالیت‌های ظریف و رفتارهای کاربر را شناسایی کند، دارای یک الگوریتم تجزیه و تحلیل مبتنی بر یادگیری ماشین است. این دستگاه می‌تواند داده‌ها را بلادرنگ منتقل کند.
این فناوری را می‌توان در بخش‌های دیگر بدن هم استفاده کرد.
همچنین این فناوری می‌تواند برای ارتش نیز سودمند باشد. برای مثال می‌توان از گزینه‌های نظارت بر ضر بان قلب و سرعت تنفس برای شناسایی رفتار سربازان و هیجانات آن‌ها در زمان استفاده از سلاح استفاده کرد.


منبع: ایسنا