اخبار
پنجشنبه، 14 مرداد 1395
اختصاص 34 میلیارد تومان به تجهیز هنرستان‌ها

اختصاص 34 میلیارد تومان به تجهیز هنرستان‌ها


مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جاری حدود 34 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است، از آموزش 70 هزار هنرجوی کاردانش در خارج از آموزش و پرورش خبر داد.

 

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، درخصوص «تجهیز هنرستان‌های کاردانش کشور»، اظهار داشت: در بودجه امسال حدود 34 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است و از محل فروش گاز نیز دو درصد برای تجهیز هنرستان‌ها استفاده خواهد شد.
آذرکیش افزود: برای ارتباط بیشتر رشته‌ها با نیاز بازار کار، مصوبه سال 71 اصلاح شد که مفاد این مصوبه شامل «آیین‌نامه همکاری سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی در اجرای آموزش‌های متوسطه جدید و شاخه کاردانش»، است.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بعد از گذشت بیش از 20 سال، این مصوبه و ماده 9 آن به‌روز شده و در 22 فروردین سال جاری در هیأت وزیران اصلاح شده است.
وی تصریح کرد: در ماده 9، ردیف اعتباری مستقل دیده شده است که در ذیل اعتبارات آموزش و پرورش است تا بتوانیم بخشی از آموزش خود را در خارج از آموزش و پرورش به‌کار گیریم و مؤسسات آموزشی، مراکز فنی و حرفه‌ای و کشاورزی آن را انجام دهند و هزینه آن طی ردیفی مستقل باشد.
آذرکیش یادآور شد: در بخشی از این مصوبه، اعتباری ذیل اعتبارات سازمان فنی و حرفه‌ای کشور دیده شده است که امکان در اختیار گذاشتن مراکز آن وجود داشته باشد و اجرای آموزشی و صدور گواهینامه پس از آن را به دنبال داشته باشد.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: وقتی هنرجو  وارد کارخانه‌ای می‌شود که به روزترین تجهیزات را داراست و در آنجا آموزش می‌بیند، در این حالت هم اشتغال او تضمین شده و به راحتی جذب بازار کار می‌شود و هم تجهیزات به‌روز شده را می‌بیند.
وی بیان داشت: بخشی از تجهیز هنرستان‌ها از طریق منابع مالی که در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌‌گیرد، انجام شده و بخشی نیز از طریق برون‌سپاری و ردیف مستقلی که در مصوبه هیأت وزیران در 22 فروردین سال جاری آمده است، انجام می‌شود.
آذرکیش تأکید کرد: در حال حاضر حدود 70 هزار هنرجو در خارج از آموزش و پرورش در شاخه کاردانش آموزش می‌بینند که این افراد در مراکز تولیدی، مؤسسات خدماتی، کارخانجات، مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش درخصوص «میزان اشتغال هنرجویان کاردانش»، تصریح کرد: در برخی رشته‌ها مانند طراحی طلا و جواهر، تعمیر آسانسور، رشته‌های فرش، کشاورزی، صنعت و برق ساختمان، اشتغال بیش از 90 درصد هنرجویان حتمی است.
وی اضافه کرد: برخی از رشته‌ها تا 95 و یا صد درصد برای هنرجویان ایجاد اشتغال می‌کنند؛ مگر اینکه خود هنرجویان، آن رشته را ادامه ندهند و در برخی رشته‌ها نیز میانگین اشتغال به 64 درصد می‌رسد.
آذرکیش گفت: برای نمونه در یک استانی کشت زعفران، اشتغال بالاتری دارد و در حوزه صنعت،‌ اشتغال در رشته تعمیر و نصب آسانسور بر اساس آخرین اطلاعات موجود، بالاتر بوده و همه هنرجویان در این رشته مشغول به کار هستند؛ ضمن اینکه در رشته تأسیسات سرمایشی و گرمایشی یا تعمیر موتور برق خودرو نیز اکثر هنرجویان وارد بازار کار شده‌اند.


منبع: فارس