اخبار
یکشنبه، 10 مرداد 1395
۶۰۰ ناشر در انتظار معافیت مالیاتی

۶۰۰ ناشر در انتظار معافیت مالیاتی


ارائه فهرست نام ۶۰۰ ناشر-کتابفروش به سازمان تامین اجتماعی و تفویض بررسی کتاب به ۵ استان دیگر از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

 

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش هفتگی این هفته، گزارشی نسبتا پرخبر است و حوزه‌های مختلف مربوط به کتاب را در بر می گیرد. خبر مربوط به قرار گرفتن نام بیش از ۶۰۰ ناشر _ کتابفروش در فهرست سازمان تامین اجتماعی و همچنین تفویض بررسی کتاب در اداره ارشاد ۵ استان دیگر کشور از جمله مهمترین خبرهای این گزارش هستند.
به این ترتیب مرور اخبار حوزه کتاب را در هفته‌ای که گذشت، آغاز می کنیم:
ارائه فهرست بیش از ۶۰۰ ناشر-کتابفروش به سازمان تامین اجتماعی
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، فهرست بیش از ۶۰۰ ناشر-کتابفروش عضو این اتحادیه را برای بهره‌مندی از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان، به سازمان تامین اجتماعی تقدیم کرد.
در خبری که روز شنبه ۲ مرداد در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، اعلام شد که در پی بازدیدهای بازرسان سازمان تامین اجتماعی از کتابفروشی‌ها و ناشر-کتابفروشی‌های روبه‌روی دانشگاه تهران در پایتخت (خیابان انقلاب) و مسدود شدن «کد کارگاهی» برخی از ناشرانی که نشانی دفتر نشرشان همان نشانی کتابفروشی‌شان است، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه‌ای به مدیرکل درآمد حق بیمه این سازمان، از تداوم این نوع بازرسی‌ها علی‌رغم توافق قبلی طرفین برای پایان دادن به آنها، اظهار تاسف کرد.
وی در عین حال محرومیت ناشران و کتابفروشان از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان و تحمیل جریمه‌های سنگین که متعاقب این بازرسی‌ها اِعمال شده را یادآور شد و در ادامه نیز، لیست بالغ بر ۶۰۰ نفر ناشر-کتابفروش را جهت برخورداری از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان، به این سازمان ارائه کرده است.
مطابق اعلام رئیس هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، از این تعداد، ۳۷۴ عضو صرفاً به فعالیت انتشاراتی مشغولند و ۲۲۶ عضو علاوه بر کتاب فروشی در همان نشانی به فعالیت انتشاراتی نیز اشتغال دارند.
تفویض بررسی کتاب به ۵ استان دیگر
روز یکشنبه بود که مدیر اداره کتاب با اشاره به روند بررسی کتاب و صدور مجوز نشر در ۱۰ استان، آمادگی دفتر متبوعش را برای تفویض اختیار بررسی کتاب به ۵ استان دیگر اعلام کرد.
محمد سلگی ۳ مرداد در سومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد، از آماده شدن نسخه جدید آئین نامه پروانه نشر خبر داد و با بیان اینکه این نسخه به زودی به استانها ابلاغ می‌شود، گفت: بر اساس این آئین نامه تمدید پروانه نشر به استانها واگذار شده است. در حال حاضر صدور مجوز نشر در ۱۰ استان انجام می شود که البته از این میان، استان گیلان هنوز هیئت‌های بررسی کتاب خود را معرفی نکرده است.
وی در عین حال آمادگی این دفتر را برای تفویض و اختیار بررسی کتاب و صدور مجوز به آنها در ۵ استان دیگر در سال ۹۵ اعلام کرد و استان‌های البرز و مازندران را در این زمینه آماده تر از سایر استان‌ها برشمرد.
به گفته سلگی، بجز استان گیلان که هنوز هیئت‌های بررسی کتاب خود را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد معرفی نکرده است، سرورهای  مربوط به سامانه جامع نشر در ۹ استانی که صدور مجوز نشر کتاب به آنها تفویض شده است، به زودی فعال خواهد شد.
خرید ۸۰۰ میلیون تومان کتاب توسط ارشاد از ناشران
خبر دیگر هم مربوط به وزارت ارشاد اما حوزه خرید کتاب از ناشران می شود. در جلسه ۵۵۵ هیات انتخاب و خرید کتاب تعداد ۲۸۰ عنوان کتاب در ۵۱ هزار و ۸۸۰ نسخه به مبلغ ۸ میلیارد و ۹۱ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال (هشت میلیارد و نود و یک میلیون و پانصد و شصت هزار ریال) جهت خرید به تصویب رسید.
سخنان صالحی درباره لزوم تایید بررس‌های پیشنهادی ناشران در هیئت نظارت
خبر بعدی این گزارش هم مربوط به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است. در این خبر که مربوط به سخنان سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است اعلام شد که صالحی در حاشیه دیدار خود با اهالی نشر و کتاب که در محل موسسه گیتاشناسی در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در خصوص تفویض اختیار ممیزی کتاب به ناشران و شیوه عمل آنها به آئین نامه مربوطه گفت: آئین نامه مربوط به تفویض اختیار ممیزی کتاب حدود یک سال و نیم به تصویب نظارت بر ضوابط نشر که منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند رسید. برای اجرای این آئین نامه دستورالعملی تدوین شده است.
صالحی در این برنامه گفت: در آئین نامه دیده شده که هیئت های نظارت می توانند کارگروه هایی را برای اجرای آئین نامه تعیین کنند البته در این آئین نامه نیامده است که این کارگروه ها لزوما باید در فرهنگ و ارشاد اسلایم باشند و مثلا می توانند در مشهد و یا اصفهان هم باشند. حتی در این آئین نامه نیامده که کارگروه ها در ادارات کل ارشاد مستقر باشند.
استقبال ۹۰ هزار نفری و فروش ۴ میلیاردی در «تابستانه کتاب»
این هفته، همچنین دو خبر هم از طرح تابستانه کتاب منتشر شد که توسط موسسه خانه کتاب اجرایی می شود. خبر اول، روز شنبه ۲ مرداد منتشر شد و به موجب آن، طرح «تابستانه کتاب» با ثبت نام ۵۹۳ کتابفروشی در سراسر کشور در حال اجرا است که تاکنون بالغ بر ۲۱۷ هزار نسخه کتاب از سوی ۹۰ هزار نفر خریداری شده است.
خبر دوم هم اعلام آماری توسط خانه کتاب بود که به موجب آن، تاکنون بالغ بر ۴ میلیارد تومان کتاب در طرح «تابستانه کتاب» به فروش رسیده است.
تخفیف استفاده شده در این طرح، بالغ بر ۸۱۴ میلیون تومان است که از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشی ها پرداخت می شود.
انتصاب مشاور عالی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
یکی دیگر از اخبار این هفته، خبر یک انتصاب بود که در کتابخانه ملی انجام شد. به موجب این خبر، طی حکمی از سوی سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی به‌عنوان مشاور عالی رئیس این سازمان منصوب شد.
برگزاری هفتمین جلسه هیأت امنای مکتب
اما خبر دیگری که مربوط به کتابخانه ملی می شود، برگزاری هفتمین جلسه هیأت امنای مکتب بود که در محل کتابخانه ملی برگزار شد. طبق اطلاعات این خبر، هفتمین جلسه هیأت‌ امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) صبح دوشنبه ۴ مرداد به میزبانی سازمان اسناد و  کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
در این نشست  سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌ الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، علی‌اصغر پورعزت رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، لیلا نعمتی انارکی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی، محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجتبی حسینی رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک و پیام کبیری رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.
تغییر دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
بین اخبار این هفته، در کنار خبر انتصاب فریبرز خسروی به عنوان مشاور عالی رئیس کتابخانه ملی، خبری هم از تغییر دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به چشم می خورد. طبق خبری که روز شنبه ۲ مرداد منتشر شد، دبیری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از معصومه انصاریان به عزت‌الله الوندی واگذار شد.
به این ترتیب، معصومه انصاریان، دبیر این نهاد به دلیل آن‌چه مسائل شخصی عنوان شده از سمت خود استعفا کرده و عزت‌الله الوندی جایگزین او شده است.
آغاز ثبت‌نام ناشران برای نمایشگاه‌های کتاب استانی
روز دوشنبه ۴ مرداد هم موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از آغاز ثبت نام از ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی در سال جاری خبر داد. به این ترتیب، ناشران سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب دراستان‌های زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و آذربایجان غربی می‌توانند از تاریخ ۴ تا ۱۱ مرداد ماه به سایت www.icfi.ir مراجعه و ثبت نام کنند.
تاکید لاریجانی بر تجدید حیات چاپخانه‌ها در قم
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم ظهر شنبه این هفته، در نشست با ناشران و کتابفروشان استان قم گفت: تجدید حیات چاپخانه‌ها در استان قم باید مورد توجه قرار گیرد و مبدأ اصلی برای این موضوع باید در قانون برنامه ششم و قوانین سالانه بودجه مورد توجه باشد. در شرایط فعلی باید کارهای ترمیمی در حوزه نشر انجام شود که این بحث باید توسط اداره فرهنگ و ارشاد مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در آینده وضع سرمایه گذاری بهبود می‌یابد و وضعیت نشر نیز باید مورد توجه باشد تا جایگاه خود را به دست آورد و مجلس نیز تا جایی که بتواند برای ترمیم وضع موجود در صنعت نشر تلاش می‌کند.
تحویل دو نسخه خطی قرآن به ایران توسط پلیس آلمان
یکی دیگر از خبرها که مربوط به نسخه خطی و میراث گذشتگان می شود، در این هفته منتشر شد اما در واقع خبری مربوط به رویدادهای هفته پیش بود. به موجب این خبر، دو نسخه خطی قدیمی قرآن کریم که در جریان یک پرونده قضایی در مونیخ کشف شده بود، پنجشنبه گذشته به سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مونیخ، تحویل داده شد.

منبع: مهر