اخبار
شنبه، 26 تیر 1395
کشف یک سوراخ بزرگ در خورشید

کشف یک سوراخ بزرگ در خورشید


ناسا اخیرا یک تصویر از سوراخی بزرگ را منتشر کرده که در جو خورشید موسوم به "تاج خورشیدی" در حال شکل‌گیری است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، تصویر این سوراخ با استفاده از رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا در نور فرابنفش ثبت شده است.
اگرچه این سوراخ به شکل ترسناکی بزرگ به نظر می‌آید اما احتمالا عمر زیادی نداشته و بزودی ناپدید می‌شود.
سوراخ‌های تاجی یک پدیده طبیعی هستند که در پی نوسانات در مغناطوسفر خورشید ایجاد می‌شوند. با جریان یافتن و فروکش کردن خطوط مغناطیسی در خورشید، مناطق بزرگی از جو آن سرد شده و تراکم پلاسمای آن کاهش می‌یابد. ذرات خورشیدی از میان این سوراخ‌ها فرار کرده و منطقه‌ای از بادهای خورشیدی پرسرعت را بوجود می‌آورند.
به گفته ناسا، سوراخ‌های خورشیدی می‌توانند تا ماه‌ها باقی مانده و تا یک چهارم سطح خورشید نیز رشد کنند. بادهای خورشید منتشر شده از این سوراخ‌ها تا سه برابر شدیدتر از انواع معمولی آن‌ها به فضا می‌وزند.
ظاهر یک سوراخ تاجی می‌تواند نشانگر ظهور شفق‌های قطبی در زمین باشد زیرا در اثر تعامل بادهای خورشیدی با مغناطوسفر زمین، نورهای درخشان رنگینی در نواحی قطبی شمال یا جنوب به نمایش در خواهند آمد.
رصدخانه دینامیک خورشیدی از زمان پرتاب در سال 2010 تاکنون به رصد فعالیت خورشید پرداخته است. این فضاپیما حاوی تجهیزات پیشرفته تصویربرداری و حسگر از جمله مجموعه تصویربرداری جوی است که فعالیت خورشید را در هفت کانال نور فرابنفش شدید فیلتر می‌کند.
هدف اصلی ماموریت این رصدخانه فضایی، کمک به دانشمندان در درک بهتر تعاملات زمین و خورشید و نحوه تاثیرگذاری فعالیت‌های خورشیدی بر حیات زمینی است. درک کنونی این است که جرقه‌های شدید خورشیدی می‌توانند بر سیستم‌های فناورانه زمین تاثیر بگذارند و با افزایش بینش در مورد این میزبان منظومه شمسی، دانشمندان می‌توانند آمادگی بهتری برای این شرایط داشته باشند.


منبع: ایسنا