اخبار
دوشنبه، 21 تیر 1395
معافیت مالیاتی دو هزار کتابفروشی

معافیت مالیاتی دو هزار کتابفروشی


تهران - ایرنا- رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: حدود دو هزار کتابفروشی در سراسر کشور از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

محمود آموزگار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا افزود: از این تعداد 600 کتابفروشی در تهران وجود دارد و در حال حاضر طرح معافیت مالیاتی کتابفروشان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه کتابفروشان هر ساله باید اظهارنامه مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کنند، اضافه کرد: حوزه مالیاتی بر مقررات و بخشنامه های موجود بسیار تاکید داشته و کتابفروشان باید برای معافیت از پرداخت مالیات، اظهارنامه را به درستی پر کنند.
آموزگار تصریح کرد: معافیت مالیاتی کتابفروشان از سال 93 تاکنون در حال اجراست.
اردیبهشت ماه سال 1380 در مجلس شورای اسلامی ماده واحده ای با عنوان معافیت مالیاتی کتاب فروشان و موسسات انتشاراتی تصویب شد، در بهمن ماه همان سال نیز قانون اصلاح معافیت مالیات های مستقیم به تصویب مجلس رسید؛ در بند (ل) ماده 139 آن قانون فعالیت های فرهنگی، هنری ، مطبوعاتی و انتشاراتی در صورت دارا بودن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف شدند.
پیشتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کرده بود، توجه به این دو قانون نشان دهنده این نکته مهم است که نه تنها تناقضی بین آنها وجود ندارد، بلکه قانون موخر با قانون مقدم هم پوشانی دارد، زیرا در قانون اردیبهشت ماه سال 1380 در مورد معافیت مالیاتی کتاب فروشان و موسسات انتشاراتی سخن به میان آمده در حالی که بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، فعالیت های چهارگانه را مشمول معافیت قرار داده است، بنابراین، اینکه ذکر نام کتاب فروشی در قانون موخر نیامده، گویای این نیست که قانونگذار از معافیت مالیاتی کتاب فروشان صرفه نظر کرده است زیرا فعالیت های فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و انتشاراتی شامل مشاغل گوناگون و عدیده است که یکی از آنها می تواند کتاب فروشی باشد.
سازمان امور مالیاتی پس از تصویب قانون موخر یعنی اصلاح مالیات های مستقیم با استناد به ماده 270 آن قانون و با این تفسیر نادرست که قانون بند (ل) ماده 139 با توجه به اینکه ذکری از کتاب فروشی در آن به عمل نیامده است آن را مغایر با قانون ماده واحده مصوب اردیبهشت 1380 تشخیص داد و قانون خاص مقدم را نسخ اعلام کرده و براساس این تفسیر غلط و نادرست در تمام طول این سالها از کتاب فروشان مالیات اخذ کرده است.
این مساله سبب شد تا اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه ای، تعارض های موجود در آئین نامه اجرایی قانون مالیات های مستقیم را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنند و خواستار اصلاح ماده 12 آئین نامه توسط هیات وزیران شوند.
پس از کش و قوس های فراوان میان وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد و دارایی، بالاخره پس از سالها، کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شدند.


منبع: ایرنا