اخبار
ﺳﻪشنبه، 18 خرداد 1395
کتابخانه عمومی اقبال لاهوری بازگشایی شد

کتابخانه عمومی اقبال لاهوری بازگشایی شد


کتابخانه عمومی اقبال لاهوری قرچک با اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان با حضور هوتن والی نژاد مدیر کل عمرانی نهاد و دیگر مسئولین استان و شهرستان بازگشایی شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، کتابخانه عمومی اقبال لاهوری قرچک امروز دوشنبه ۱۷ خرداد، پس از طی دوره نوسازی با اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان توسط اصغر قاسمی یکی از نویسندگان مطرح شهرستان بازگشایی شد.
کتابخانه عمومی اقبال لاهوری واقع در میدان کلانتری-خیابان دانشگاه ، اولین کتابخانه‌ قدیمی و پر رفت و آمد شهرستان قرچک است. این کتابخانه نزدیک به  ۲۵ سال قدمت دارد و در حال حاضر نزدیک به دو هزار نفرعضو از اهالی منطقه از خدمات کتابخانه‌ای آن استفاده می‌کنند.
تعمیرات کتابخانه عمومی اقبال لاهوری بنابر سفارش و توجه ویژه مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، مبنی بر شاداب سازی و ایجاد فضای مناسب برای کتابداران و کتابخوان ها از دی ماه سال گذشته آغاز شد. این چند ماه زمان مناسبی بود تا فضای کتابخانه عمومی اقبال رنگ و بویی دیگر پیدا کند و از رنگ دیوار و کفپوش‌ها گرفته تا تعویض قفسه های کتابخانه و حال و هوای بخش مخزن، نو شود.
پس از پایان این بازسازی، هوتن والی نژاد مدیر کل عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی‌ نیکنام مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ، مصطفی زینت بخش معاونت برنامه ریزی فرمانداری، اصغر قاسمی معاونت فرهنگی شهرداری، جعفر کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آمنه بیات رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و تنی چند از دیگر مسئولین و کتابداران طی مراسمی این کتابخانه را افتتاح و  از چهره جدید کتابخانه عمومی اقبال لاهوری بازدید کردند.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران در ابتدا این مراسم ضمن تشکر از زحمات مسئول و کتابدارن کتابخانه اقبال لاهوری به ارائه گزارشی از وضعیت  و هزینه های صورت گرفته در کتابخانه های عمومی شهرستان قرچک پرداخت و گفت: در دوره  دبیر کلی جدید نهاد؛ شهرستان قرچک اولین شهرستانی بود که در حوزه تجهیزات و تعمیرات استان  قرار گرفت و از سال ۹۳ تا کنون از محل اعتبارات استان مبلغ  ۴۰۰ میلیون تومان صرف هزینه های تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان شده است و هم اکنون نیز شاهد بازگشایی کتابخانه اقبال لاهوری یکی از این طرح ها هستیم.
علی‌ نیکنام مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران درباره بازسازی کتابخانه عمومی اقبال لاهوری گفت: با توجه به فرسوده بودن ساختمان كتابخانه متاسفانه امكان سرويس دهي مناسب کتابداران براي اعضاء کتابخوان محيا نبود. به همين منظور اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران در راستای افزايش سطح عملكردی و ارتقاء خدمات دهی و تكريم کتابداران و كتابخوانان اقدام به انجام عمليات بازسازي و تعمیرات کتابخانه کرد.
وی درباره تغییرات کتابخانه افزود: در این کتابخانه تعمیرات و تجهیزات زیادی صورت گرفت که انجام عمليات بازسازي شامل بهسازی سرويس بهداشتي و نمازخانه مجزا برای خواهران و برادران، تعويض پنجره هاي فرسوده و اجراي ديوار و نصب پنجره هاي جديد، تعويض کامل سيستم روشنايي، تعويض درب ورودي ، تعويض سنگ فرش كف و رنگ آميزي ساختمان ،نما سازي همچنين تعويض تجهيزات اداري و قفسه هاي فرسوده و مستهلك كتابخانه بوده است.
همچنين در راستای ارتقا شاداب سازی و جذب مخاطب درآخرین بازدید مدیر کل عمرانی نهاد در هفته گذشته از کتابخانه دستور ایجاد محوطه سازی مناسب نیز ابلاغ که امروز این بخش نیز آماده شده است.
وی افزود: ایجاد بخش کودک و نشریات یکی از اقدامات از انجام شده در بازسازی کتابخانه عمومی اقبال لاهوری است.
نیکنام در ادامه به نبود کتابخانه روستایی در شهرستان اشاره کرد و گفت: من از شما مسئولین در خواست دارم نسبت به معرفی مکان های مناسب برای ایجاد کتابخانه در روستاها اهتمام ورزید تا با همکاری هم بتوانیم  زمینه و بسترهای لازم جهت ایجاد فضای  کتاب و کتابخوانی را در روستاها ایجاد کنیم.
در ادامه مصطفی زینت بخش معاونت برنامه ریزی فرمانداری گفت: فقر فرهنگی در هر جامعه ای ناشی از عدم وجود کتاب و کتابخوانی است، موفق ترین کشورهای جهان به مولفه کتابخوانی پرداخته اند و به نتیجه آن نیز دست یافته اند.وی با اشاره به اینکه آنچه افراد را به سمت تعالی سوق می دهد مطالعه است به تعداد زیاد جوانان شهرستان اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار این شهرستان دارای ۹/۱درصد رشد جمعیت جوان است  و جوان ترین شهرستان استان تهران محسوب می شود که افتتاح و بازگشایی چنین مکان های فرهنگی در راستای رشد علمی و اجتماعی شهرستان حائز اهمیت است.
سپس مصطفی زینت بخش معاونت برنامه ریزی فرمانداری با بیان اینکه  در شهرستان قرچک روستاهایی با جمعیت ۹ هزار نفر وجود دارد که فاقد کتابخانه است ؛قول مساعد داد تا طی برگزاری جلسات مستمر با حضو ر رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، بخشداران و دهیاران نسبت به شناسایی مکان های مناسب و معرفی به اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران اقدام کنند.
در ادامه هوتن والی نژاد مدیر کل عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره برنامه های آینده این اداره کل در شهرستان های استان تهران گفت: طی ماه های آینده عملیات عمرانی در شهرستان های بهارستان، شهریار و پاکدشت آغار خواهد شد
وی از مسئولین شهرستان خواست تا با ایجاد امنیت؛ محیطی امن برای کتابداران و اعضا ایجاد کنند.
در پایان آمنه بیات رئیس اداره کتابخانه های عمومی قرچک با اشاره به قدمت خدمات رسانی توسط این کتابخانه گفت: این کتابخانه از کتابخانه‌های قدیمی شهرستان است و حدود ۲۵ سال در این منطقه به ارائه خدمات می‌پردازد. افراد زیادی در منطقه به این کتابخانه وابسته‌اند و امید است که این تغییرات، جذب بیشتر افراد به این مرکز فرهنگی را موجب شود.



منبع: ایسنا