اخبار
ﺳﻪشنبه، 18 خرداد 1395
آموزش استفاده نابینایان از مرجع مجازی کتابخانه ملی

آموزش استفاده نابینایان از مرجع مجازی کتابخانه ملی


همایش مجمع عمومی شبکه تشکل‌های نابینایان کشور (چاووش) با حضور نمایندگان 26 تشکل و انجمن نابینایان و کم بینایان کشور و برخی از افراد نابینای صاحب نظر در مرکز آموزش پیامبر اعظم سازمان بهزیستی کشور برگزار گردید.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در این همایش دو روزه که در چند محور و کمیته مختلف و با برنامه های متنوع شکل یافته بود، برخی سخنرانی های ویژه نیز با هدف طرح مباحث تخصصی مختلف در حوزه نابینایان و کم بینایان ایراد گردید.
در یکی از این سخنرانی ها حسین عبدالملکی از کتابخانه ملی به معرفی مرجع مجازی کتابخانه ملی و آموزش نحوه استفاده از آن توسط نابینایان پرداخت. وی ابتدا با اشاره به وجود مشکلات فراوان در تامین نیازهای اطلاعاتی نابینایان به علت وجود کمبودهای فراوان در مناسب سازی منابع اطلاعاتی برای این قشر و نبود منابع دسترس پذیر برای نابینایان از یکسو و افزایش روزافزون افراد نابینا و کم بینا در سطوح تحصیلات تکمیلی و در نتیجه نیاز جدی آنها جهت دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی و پژوهشی جهت انجام کارهای تحقیقاتی خود از سوی دیگر، آشنایی افراد نابینا با مرجع مجازی کتابخانه ملی و آموزش نحوه استفاده از آن را یکی از گام های مهم در کمرنگ کردن این مشکلات برای نابینایان دانست. 
عبدالملکی افزود هر چند مرجع مجازی کتابخانه ملی به طور کامل برای نابینایان دسترس پذیر نیست که البته مناسب سازی آن برای این قشر در دستور کار اداره کل اطلاع رسانی این سازمان قرار گرفته است، اما در حال حاضر نیز افراد نابینا می توانند تا حدی سوالات پژوهشی و نیازهای مطالعاتی خود را با استفاده از روشهای جایگزین که نیاز به آموزش دارد از این طریق رفع نمایند.
وی سپس، به تشریح و آموزش مرحله به مرحله استفاده از مرجع مجازی از مرحله ورود به سایت سازمان و تشریح نحوه استفاده از امکان های موجود در مرجع مجازی یعنی فکس، پیامک، ایمیل و گفتگوی برخط با استفاده از گویاسازهای ویژه نابینایان پرداخت.
شایان ذکر است در پایان، نمایندگان تشکلها ضمن استقبال فراوان از طرح آموزش این بخش و کارآمد توصیف کردن آن در رفع نیازهای اطلاعاتی نابینایان خواستار تدوین و ارسال راهنمای کامل استفاده از مرجع مجازی برای نابینایان به تمامی تشکلهای کشور شدند.
گفتنی است خدمات مرجع مجازی (ازکتابدار بپرسید) با هدف در دسترس قرار دادن خدمات مرجع برای عموم افراد فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی آنها، از سال 1384 از طریق وب سایت کتابخانه ملی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. این خدمات، امکان پرسش و پاسخ و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان اطلاع رسانی را  به صورت غیر حضوری برای کلیه کاربران فراهم می کند.
 خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که بتوانند بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه، نیازهای اطلاعاتی و پرسش های مرجع خود را با  کارشناسان مرجع مجازی از طریق پست الکترونیکی ، گفتگوی هم زمان( چت) ، پیامک  و یا فاکس در میان گذاشته و پاسخ دریافت نمایند که تاکنون افراد نابینا علی رغم حضور تعداد قابل توجهی از آنها در سطوح تحصیلات تکمیلی و داشتن نیازهای اطلاعاتی فراوان که به علت کافی نبودن منابع اطلاعاتی مناسب سازی شده و دسترس پذیر برای آنها در این زمینه دچار مشکلات فراوانی هستند، امکان استفاده از این قابلیت موجود در کتابخانه ملی را به دلیل عدم آشنایی و نیز دسترس پذیر نبودن آن نداشته اند.
خاطرنشان می سازد همایش مجمع عمومی تشکلهای نابینایان بعد از ظهر روز چهارشنبه 12 خردادماه به کار خود در تهران پایان داد.


منبع: فارس