اخبار
چهارشنبه، 12 خرداد 1395
افزایش رشته‌های مهارتی کارودانش در آینده

افزایش رشته‌های مهارتی کارودانش در آینده


مدیرکل دفتر آموزش کارودانش وزارت آموزش و پرورش از تصویب 150 رشته مهارتی شاخه کارودانش در دوره دوم متوسطه از سوی شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: قطعا در آینده رشته‌های جدیدی خواهیم داشت که در کمیته فنی آموزش کارودانش درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

 

مصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت کاهش شمار رشته‌های مهارتی شاخه کارودانش از 264 به 150 رشته اظهار کرد: در کارودانش تعداد رشته‌های مهارتی مطرح نیست بلکه رشته‌ها با توجه به نیاز بازار کار انتخاب می‌شوند.
وی افزود: تا کنون هشت مجموعه رشته در کارودانش طراحی شده و هر مجموعه‌ جدید نسبت به قبلی بروز رسانی شده است، با این حال فایل رشته‌های مهارتی بسته نیست و هربار ممکن است رشته‌هایی به آن افزوده و یا از آن کاسته شود؛ به عنوان مثال سال گذشته در یک مرحله 23 رشته به مجموعه رشته‌های مهارتی اضافه شد.
مدیرکل دفتر آموزش کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این مرحله، این تعداد رشته برای اجرا تصویب و ابلاغ می‌شود گفت: این رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار و با همکاری دستگاه‌های ذیربط انتخاب می‌شود و ما به مرور رشته‌های جدیدی را به مجموعه اضافه خواهیم کرد.
آذرکیش افزود: البته باید این نکته را مدنظر قرار می‌دادیم که هنرستان‌های کارودانش ما از امسال سه سال شده و برخی از رشته‌ها برای ارائه در سه سال نیاز به زمان آموزش بیشتری داشتند و بنا شد فعلا این تعداد رشته را با همکاری دستگاه‌های خارج از وزارتخانه چون سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی که متولی آموزش مهارت هستند ارائه کنیم.
وی تاکید کرد: قطعا در آینده رشته‌های جدیدی خواهیم داشت که در کمیته فنی آموزش کارودانش درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
مدیرکل دفتر آموزش کارودانش وزارت آموزش و پرورش در جریان استقرار پایه دهم و تغییرات جدول برنامه درسی به اختصاص حدود 42 ساعت برای دروس شایستگی‌های عمومی و 10 ساعت برای دروس شایستگی‌های غیرفنی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه درسی ملی حداکثر باید 40 ساعت در هفته برنامه درسی داشته باشیم که در سه سال حداکثر120 ساعت خواهد شد.
وی ادامه داد: برای 52 واحد تعیین تکلیف شده و برای حداکثر تا 68 واحد دیگر دروس مهارتی و تخصصی تدریس خواهد شد.



منبع: ایسنا