اخبار
چهارشنبه، 29 اردیبهشت 1395
تشخیص فوری سل میسر شد

تشخیص فوری سل میسر شد


دانشمندان موفق به ابداع یک آزمایش جدید شدند که می‌تواند به سرعت بیماری سل را تشخیص دهد.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از سازمان بهداشت جهانی(WHO)، در سال 2014 بیش از 9 میلیون نفر به بیماری سل(TB) مبتلا شده و 1.5 میلیون نفر به دلیل این بیماری جان باختند. بیش از 95 درصد از این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ داده، که در تشخیص بیماری بر اساس علایم و نشانه‌ها دچار مشکل هستند.
اما دانشمندان بر این باورند که این آزمایش جدید که از سر انگشت گرفته می‌شود می‌تواند به تسریع تشخیص و جلوگیری از گسترش سل در این مناطق کمک کند.
این آزمایش جدید توسط یک تیم بین المللی از محققان به رهبری محققان دانشگاه Stellenbosch در آفریقای جنوبی توسعه یافته است. برای انجام این آزمایش، تنها کافیست تا یک نمونه خون از بیمار را با سوراخ کردن سرانگشت وی گرفته و آن را در یک دستگاه دستی که با باتری کار می‌کند قرار دهیم. این دستگاه توانایی اندازه گیری شاخص های مختلف در نمونه خون را داشته و می تواند نتیجه را در کمتر از یک ساعت اعلام کند.
محققان در این پژوهش از هفت نشانگر زیستی ایمنی میزبان برای تشخیص و شناسایی سل استفاده کردند. این نشانگرها از شش تا هفت پروتئین در خون ساخته شده اند.
استفاده از این روش بسیار ساده بوده و کارکنان مراکز بهداشت و درمان بدون نیاز به آزمایشگاه می‌توانند این کار را به راحتی انجام دهند.
این آزمایش فوری بر روشهای رایج کنونی ارجحیت داشته زیرا روشهای کنونی بسیار گرانقیمت و دشوار بوده و هفته‌ها برای گرفتن نتیجه زمان لازم است
این روش جدید تشخیص بیماری سل هم اکنون در مرحله توسعه بوده و در سه سال آینده برای سنجش دقت و اثر بخشی در پنج کشور آفریقایی آزمایش خواهد شد.



منبع: ایسنا