اخبار
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1395
ساخت یک ربات پوشیدنی برای کمک به حمل بار

ساخت یک ربات پوشیدنی برای کمک به حمل بار


در تحولی که می‌تواند برای افرادی مانند سربازان که بارهای سنگین را جابجا می‌کنند، سودمند باشد، محققان دانشگاه هاروارد یک اسکلت خارجی(ربات پوشیدنی) منعطف تولید کرده‌اند که انرژی مصرف شده برای حرکت در زمان حمل بار سنگین را کاهش می‌دهد.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از گیزمودو، این لباس منعطف خارجی میزان انرژی مصرفی در زمان راه رفتن به همراه بار (ارزش سوخت‌وساز بدن) را بطور میانگین تا 7.3 درصد کاهش داد.
این فناوری بطور چشمگیری عملکرد مفصل ران، زانو و مفاصل مچ پا را بدون تاثیرگذاری بر تناوب یا طول گامها کاهش داد. این امر نشان می‌دهد که این اسکلت خارجی بر آزادی حرکتی کاربر تاثیر نگذاشته، بلکه به وی اجازه می‌دهد تا حرکتی مشابه افراد فاقد بار داشته باشد.
محققان امیدوارند این فناوری به جز کمک به حمل بار بتواند برای یاری دادن به افراد دارای ناتوانی جسمی مورد استفاده قرار بگیرد و راه را برای استفاده از این سیستم برای طیف گسترده افراد هموار کند
محققان دانشگاه هاروارد از پوشاک برای ساخت جایگزین خود برای اسکلت‌های خارجی سفت و محکم استفاده کردند که از وزن بیشتری برخوردار بوده و می‌تواند در حرکت طبیعی مفاصل اختلال ایجاد کند که در نتیجه شیوه راه رفتن کاربر را تغییر خواهد داد.
این لباس از یک کمربند، دو بخش ساق و دو نوار برای ساق پا برخوردار است که با کابل به دو موتور موجود در یک کوله‌پشتی متصل می‌شوند.
انرژی این موتورها از طریق کابل‌ها به لباس انتقال می‌یابد که آن را به کاربر منتقل می‌کند. این لباس تنها زمانی فعال می‌شود که حرکت راه رفتن را شناسایی می‌کند.
این فناوری به مفاصل ران و مچ پا که کنار هم در تولید حدود 80 درصد نیروی تولیدی توسط مفاصل پا در زمان راه رفتن مشارکت دارند، کمک می‌کند.
این تحقیق در مجله NeuroEngineering and Rehabilitation منتشر شده است.

منبع: ایسنا