اخبار
یکشنبه، 19 اردیبهشت 1395
استفاده از باتری گوشیهای قدیمی برای روشنایی خانه‌ها

استفاده از باتری گوشیهای قدیمی برای روشنایی خانه‌ها


محققان دریافتند، باتری تلفن‌های قدیمی می‌توانند انرژی یک لامپ خورشیدی را به مدت سه سال تامین کنند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان و به نقل از الرت، بعضی از افراد عادت به نگهداری تلفن‌های قدیمی دارند. محققان دریافتند می‌توانند از تلفن‌هایی که قدیمی، شکسته و آسیب‌دیده هستند و دیگر کارآیی ندارند، استفاده ‌کنند.
مطالعات جدید حاکی از آن است که بهترین راه برای بازیافت این باتری‌های قدیمی، ارائه روشنایی برای افراد در مناطق دورافتاده است که دسترسی به برق ندارند.
به طور متوسط، تلفن‌های همراه امروزی هر دو سال جایگزین می‌شوند، اما باتری‌های لیتیوم یون داخل آنها برای استفاده به مدت پنج سال مفید است.
هی کیونگ، محقق دانشگاه سئول اظهار کرد: استفاده از این باتری‌ها برای ذخیره انرژی لامپ‌های خورشیدی LED کارآیی دارد.
استفاده از این فناوری برای مناطق دورافتاده و کشورهای در حال توسعه که برای روشنایی از چراغ‌های نفتی استفاده می‌کنند، مفید است و از انتشار گازهای سمی و شروع آتش‌سوزی و سوختگی جلوگیری می‌کند. همچنین باتری‌های تلفن‌همراه با پانل‌های خورشیدی جایگزین خوبی برای شمع و چراغ‌های نفتی هستند.
زمانی که باتری تلفن همراه بازیافت می‌شود، در حدود 130 گرم گاز CO2 تولید خواهد شد و این در حالی است که استفاده از سه باتری برای روشنایی یک اتاق کافی است و این روشنایی سالم خواهد بود، علاوه بر اینکه فعالیتی درآمدزاست.
این روشنایی از تولید روزانه 36 هزار تن گاز CO2 جلوگیری خواهد کرد و روشنایی یک اتاق را پنج ساعت در روز به مدت سه سال، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری تامین می‌کند.
یافته‌های این بررسی در مجله Renewable and Sustainable Energy منتشر شده است.


منبع: ایسنا