اخبار
چهارشنبه، 25 فروردین 1395
ناشران دستگاه ثبت مراحل مجوز نشر دريافت مي كنند

ناشران دستگاه ثبت مراحل مجوز نشر دريافت مي كنند

تهران- ايرنا- مديركل دفتر توسعه كتاب وكتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به همه ناشران دستگاه ثبت مراحل مجوز نشر (توكن) ارائه مي شود.

 

توكِن امنيتي (Security Token) سخت افزاري كوچك است كه براي ورود كاربر به سامانه يك سرويس رايانه اي و اثبات هويت فرد به صورت الكترونيكي به كار مي رود.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محمد سلگي در ديدار با ناشران استان كردستان با اشاره به اجراي طرح ارايه توكن به ناشران افزود: اين طرح از سال گذشته اجرايي شده و در سال جديد به همه ناشران ارايه مي شود.
به گفته وي، با تحويل توكن ها به ناشران شهرستاني، اين گروه در استان ها با مشكلات مواجه نخواهند شد.
سلگي ادامه داد: با توجه به حجم بالاي متقاضيان براي دريافت مجوز نشر كتاب، راه اندازي يك سامانه جامع تحت وب كه تمام مراحل فرايند مذكور را به صورت مكانيزه تحت پوشش قرار دهد، ضروري به نظر مي رسيد از اين رو براي كاهش تردد ناشران، چنين سامانه اي طراحي و راه اندازي شد.
وي همچنين از برنامه ريزي به منظور تمديد مجوز پروانه نشر در استان ها خبر داد و گفت: يكي از برنامه ها در سال جاري تمديد مجوز پروانه هاي نشر در استان هاست كه با اجرايي كردن اين مهم، مشكلات مربوط به تمديد مجوزها هم برطرف مي شود.
مديركل دفتر توسعه كتاب و كتابخواني از تفويض صدور مجوز در پنج استان جديد در كشور خبر داد و گفت: استان هاي فارس، همدان، خوزستان، يزد و گيلان از سال گذشته نسبت به صدور مجوز كتاب اقدام مي كنند، همچنين در آينده نزديك مجوز كتاب هاي نوشته به زبان كردي نيز به استان كردستان تفويض خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: هدف از برنامه يادشده ، افزايش سرعت، دقت و اعتماد در حوزه نشر است زيرا بنا و تلاش دولت يازدهم افزايش اعتماد و اميد مردم است.
** هزينه ٧٠ درصد اعتبارات حوزه چاپ در استان ها
مديركل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ديدار با فعالان نشر استان كردستان با اشاره به اهميت و جايگاه صنعت چاپ در كشور گفت: صنعت چاپ بيش از صنايع فرهنگي ديگر نظير سينما و تئاتر گردش مالي دارد.
محمودرضا برازش افزود: استان كردستان ظرفيت فعاليت اقتصادي و فرهنگي و ايجاد انواع صنعت چاپ را دارد.
وي اظهار داشت: حدود٨٠ درصد اعتبارات حوزه چاپ را براي استان هاي مختلف كشور در طول سال گذشته هزينه و حدود 20كارشناس اين حوزه را هم به نمايشگاه هاي خارجي اعزام كرده ايم.



منبع: ایرنا