اخبار
دوشنبه، 23 فروردین 1395
آغاز انتخاب رشته تحصيلي از پايه نهم

آغاز انتخاب رشته تحصيلي از پايه نهم


تهران - ايرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش گفت:‌ دانش‌آموزان متوسطه ازامسال مي توانند در پايان پايه نهم ، رشته تحصيلي خود را انتخاب كنند.

 

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا ، علي زرافشان درخصوص انتخاب شاخه و رشته تحصيلي دانش‌آموزان مقطع متوسطه پايه نهم اظهاركرد:‌ در برنامه درسي ملي تأكيد شده هدايت تحصيلي دانش‌آموزان در اين مقطع تحصيلي انجام شود و براين اساس در سال‌هاي اخير درس كارو فناوري به مجموعه دروس دوره ابتدايي و متوسطه اول اضافه شد كه در اين درس زمينه آشنايي دانش‌آموزان با رشته‌هاي تحصيلي و مشاغل موجود در بازار فراهم شد.
وي افزود:‌ دانش‌آموزان در درس هنر نيز با رشته‌هاي زمينه هنر آشنا مي‌شوند. در درس كار و فناوري بستر لازم براي آشنايي دانش‌آموزان با فرآيند انتخاب رشته فراهم و پروژه‌اي تعريف شده كه در فرآيند اجراي آن دانش‌آموز با همكاري مشاور و معلم كار انتخاب رشته را انجام مي‌دهند و از طريق اين پروژه با علائق خود و نحوه انتخاب رشته آشنا مي‌شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ از سه ماه گذشته آموزش مشاوران و مديران مدارس كه كار اصلي هدايت تحصيلي دانش‌آموزان را برعهده دارند، آغاز شد.
وي افزود: امسال طرح حضور يك روزه در هنرستان‌ها را اجرا كرديم تا دانش‌آموزان پايه نهم با رشته‌‌هاي هنرستاني نيز آشنا شوند.
زرافشان در خصوص عدم امكان تغيير رشته دانش‌آموزان در فرآيند جديد هدايت تحصيلي بيان كرد:‌ براي دانش‌آموزان همچنان اين فرصت فراهم است تا در بين رشته‌هاي موجود در شاخه نظري تغيير رشته دهند اما در شاخه فني‌ و حرفه‌اي و كاردانش چون دروس مشترك با شاخه نظري محدود است از گذشته امكان تغيير رشته با محدوديت‌هايي همراه بود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، وي بيان كرد:‌چهار عامل استعداد، ‌علاقه، نياز و امكانات در انتخاب رشته دانش‌آموزان مؤثرند همچنين در بحث استعداد و علاقه دانش‌آموزان شش مؤلفه دخالت دارد كه عملكرد تحصيلي دانش‌آموز و آزمون‌هاي استعداد سنج و رغبت سنجش بخشي از آنهاست.



منبع: ایرنا