اخبار
ﺳﻪشنبه، 25 اسفند 1394
ابداع شیوه غیرتهاحمی برای تشخیص بیماری سلیاک در کودکان

ابداع شیوه غیرتهاحمی برای تشخیص بیماری سلیاک در کودکان

محققان اسپانیایی یک آزمایش ساده خون از سر انگشت دست را طراحی کرده‌اند که امکان ابتلای کودکان دو تا چهار سال به بیماری سلیاک را تعیین می‌کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این روش نیازی به کارکنان باتجربه نداشته، اقتصادی و سریع بوده (10 دقیقه) و مهمتر از همه اینکه برای جوامع نوزادان و کودکان، این شیوه نسبت به روش عادی خون‌گیری کمتر تهاجمی است.
بیماری سلیاک یک بیماری سیستم ایمنی ناشی از عدم تحمل دائمی گلوتن است که بر افراد دارای زمینه ژنتیکی تاثیر می‌گذارد. گلوتن ماده‌ای است که در گندم و جو وجود دارد.
علائم این بیماری شامل مشکلات روده‌ای مانند سوء جذب روده، اتساع شکم، اسهال و درد شکم و مشکلات غیرگوارشی مانند مشکلات پوستی، درد مفاصل و سردرد است.
در حال حاضر برای تشخیص ابتلا به این بیماری به سه گزینه بروز علائم بالینی، ارزیابی پادتن بیماری سلیاک در خون و یک بررسی بافت‌شناسی سازگار از طریق بیوپسی روده نیاز دارد.
هدف تحقیق جدید محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا، ارزیابی شیوع بیماری خاموش سلیاک در میان کودکان دو تا چهار ساله بود. از این رو آن‌ها از دستگاههای جدیدی استفاده کردند که نشانگرهای بیماری موجود در خون مویرگی بیمار را تشخیص می‌دهند.
به گفته محققان، یک قطره خون بدست آمده از سر انگشت بیمار بر روی دستگاه قرار گرفته و در صورت وجود بیماری، یک خط صورتی بر روی نوار مشاهده خواهد شد. خط صورتی به این معنی است که مشخصه‌های پادتن سیستم ایمنی در خون وجود دارد.
نتیجه مثبت بیماری با این طریق به تائید بیشتر از طریق آزمایش خون گسترده‌تر و ارزیابی پادتن‌های بیماری با روش‌های دیگر نیاز داشته اما در صورت منفی بودن جواب، دیگر نیازی به این کارها نیست.

منبع: ایسنا