اخبار
پنجشنبه، 06 اسفند 1394
تشخیص ابولا با دستگاه قابل حمل ارزان

تشخیص ابولا با دستگاه قابل حمل ارزان

محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، یک دستگاه تشخیصی قابل حمل و ارزان تولید کرده‌اند که می‌تواند برای شناسایی عفونت ابولا و بسیاری از بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، از این دستگاه بطور خاص می‌توان برای نظارت بر شیوه بیماری‌های همه‌گیر در کشورهای در حال توسعه با منابع محدود که به تجهیزات تشخیصی قابل حمل که در خارج از بیمارستان قابل استفاده هستند، مفید باشد.
در چند سال گذشته، دستگاه‌های میکروسیال که می‌توانند به سرعت چند نشانگر زیستی را در مقادیر کم خون شناسایی کنند، پتانسیل قابل توجهی در حوزه تشخیص نشان داده‌اند. آن‌ها از لاستیک سیلیکونی با کانال‌های مقیاس کوچک به عرض موی انسان ساخته شده‌اند.
دستگاه میکروسیال قابل حمل جدید با باتری کار کرده و بطور کامل خود پایدار است. این فناوری بطور یکپارچه با میکروسکوپ‌های ارزان کار کرده و سطوح بسیار بالایی از دقت و تشخیص را ارائه می‌کند.
این پلت‌فرم می‌تواند تا 16 مولکول مختلف یا نشانگر زیستی را در مقادیر بسیار کوچکی از خون شناسایی کند.
دستگاه مذکور از این رو منحصربفرد است که از هر دو مکانیسم شناسایی دیجیتال و آنالوگ استفاده می‌کند اما دستگاههای رایج تاکنون تنها یکی از این مکانیسم‌ها را بکار می‌گیرند.
ترکیب یک قطره خون با استفاده از این دو مکانیسم بطور همزمان می‌تواند بطور کامل در زمانی کوتاه مورد بررسی قرار گیرد.
این تشخیص می‌تواند اطلاعات پزشکی ارزشمندی را در اختیار گذاشته و به پزشکان در تشخیص زودهنگام بیماری یا تعیین مرحله آن کمک کند.
آزمایشات اولیه با موفقیت بر روی یک نمونه حاوی پادتن‌های ضد ابولا انجام شد که حضور ویروس را در بیماران علامت‌دار و بدون علامت نشان می‌هد.
این تحقیق در مجله ACS Nano منتشر شده است.

منبع: ایسنا