اخبار
ﺳﻪشنبه، 04 اسفند 1394
۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند

۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس بازگشتند، وضعیت آموزش رایگان پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه‌ را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر فانی امروز در کنفرانس ملی بازاندیشی و آینده‌نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران اظهار داشت: یکی از کارکردهای مهم نظام آموزش در هر کشور، پرورش و رشد شخصیت کودکان، نوجوانان و جوانان است.
وی افزود: در دنیای فعلی ضرورت توجه به رشد متوازن شخصیت افراد موجب شده این امر از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. از سوی دیگر در دنیای امروز قدرت از آن افرادی است که ابزار دانش و نوآوری را در اختیار دارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام نظام‌های اجتماعی از جمله آموزش و پرورش با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که یکی از مهم‌ترین آنها کنار آمدن با تغییرات محیطی پویا و دائماً در حال دگرگونی است. ما در جهانی به سرعت در حال تغییر و به طور فزاینده وابسته به هم زندگی می‌کنیم که در آن دانش و نوآوری محرک‌های عمده توسعه هستند.
فانی ادامه داد: اهداف توسعه هزاره که در سال 2000 از سوی کشورهای عضو یونسکو مورد موافقت قرار گرفت چارچوب جهانی برای توسعه را فراهم می‌سازد که این اهداف عبارتند از ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی، دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی با گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و بیماری‌های دیگر و تضمین پایداری محیط زیست و مشارکت و همکاری جهانی برای توسعه.
وی مطرح کرد: در راستای تحقق اهداف توسعه هزاره برنامه آموزش که به وسیله یونسکو طراحی شدف به رویکردی از آموزش تأکید دارد که در جست‌وجوی توانمندسازی برای پذیرش مسئولیت در جهت آینده بهتر است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هدف آموزش برای توسعه پایدار، توانمندسازی مردم و جامعه در جهت مسئولیت‌پذیری برای ایجاد آینده‌ای بهتر است و باید برای دانش‌آموزان به گونه‌ای آموزش دهیم که از آینده تصویر بهتری داشته باشند و بستری فراهم شود تا مردم در سطوح مختلف و با توانمندی‌های متفاوت قدرت تفکر نقادانه داشته باشند
فانی گفت: اقتضای این نوع آموزش ایجاد تفکر سیستمی است، یعنی بین نهادهای ذیربط، هم‌افزایی ایجاد شود. برای تحقق توسعه پایدار آموزش باکیفیت و یادگیری بالا به عوامل تعیین‌کننده‌تری همچون سلامتی و رفاه افراد، پیشرفت کشور و توجه بیشتر به سوی نظام آموزش و پرورش نیاز است.
وی عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اهداف توسعه پایدار مطابقت دارد، چرا که در این سند به مواردی همچون تحت پوشش قرار دادن تمام فراگیران، بسط عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت، توجه به تفاوت‌های مناطق مختلف کشور و ویژگی‌های دختران و پسران در آموزش و تنوع‌بخشی به محیط یادگیری اشاره شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هم‌اکنون حدود 54 درصد از کودکان تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار گرفته‌اند و در مناطق محروم و دوزبانه این آموزش‌ها رایگان است. به گونه‌ای که در سال تحصیلی جاری 100 هزار نفر در مناطق محروم به صورت رایگان تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار گرفتند.
فانی گفت: 36 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به چرخه آموزش بازگردانده‌ شده‌اند.


منبع: تسنیم