اخبار
ﺳﻪشنبه، 04 اسفند 1394
ماده نیمه‌رسانای جدید که به افزایش عمر قانون مور کمک می‌کند

ماده نیمه‌رسانای جدید که به افزایش عمر قانون مور کمک می‌کند

مهندسان کالج فنی و مهندسی دانشگاه یوتا موفق به ساخت یک نیمه رسانای سریعتر شدند که از قلع و اکسیژن ساخته شده است.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان با کمک یک ماده جدید که اجازه می‌دهد الکترونها سریعتر از نقطه A به نقطه B حرکت کنند، می‌توانند از افول قانون مور جلوگیری کنند.
گوردون مور، یکی از بنیانگذاران کمپانی اینتل است که شهرت خود را بیشتر به دلیل نظریه‌ای که در سال 1965 ارائه داد، بدست آورده است.
بر اساس قانون مور، تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در پردازنده‌ها هر دو سال یکبار دو برابر خواهد شد.
مهندسان در دانشگاه یوتا نوع جدیدی از مواد تخت نیمه رسانا ساخته شده از مونوکسید قلع را کشف کردند که تنها یک اتم ضخامت داشته و به بارهای الکتریکی اجازه عبور سریعتر از خود را نسبت به سیلیکون یا دیگر مواد سه‌بعدی می‌دهد.
استاد آشوتوش تیواری که سرپرستی این پژوهش را به عهده دارد، اظهار کرد: مهندسان به تازگی شروع به کار با مواد دو‌بعدی مانند گرافن، دی سولفید مولیبدن و بروفن کردند که الکترون‌ها را وادار می‌کند تا فقط در یک لایه حرکت کرده تا سریعتر حرکت کنند.
تیواری می‌گوید این ماده جدید نقش مهمی در بالا بردن سرعت الکترونیکی ایفا می‌کند؛ زیرا بر خلاف گرافن و سایر موادی که به نازکی اتم هستند، این ماده هم به الکترون‌های منفی و هم بارهای مثبت اجازه عبور از خود را می‌دهد.
این امر باعث شده که تیم تحقیقاتی این ماده را اولین ماده پایدار نیمه رسانای دوبعدی P-type بنامد.
اعضای این تیم تحقیقاتی معتقدند که ماده جدید آنها را قادر به ساخت ترانزیستورهایی می‌کند که کوچکتر و سریع‌تر از ترانزیستورهای مورد استفاده کنونی هستند.
لازم به ذکر است که این امر منجر به افزایش 100 برابری سرعت رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه شده و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد و در نهایت سبب افزایش عمر باتری می‌شود.
تیواری اظهار کرد: در حال حاضر این زمینه طرفداران زیادی داشته و مردم بسیار به آن علاقه‌مند هستند. ما انتظار داریم که ظرف دو تا سه سال آینده نمونه‌های اولیه ین محصول را ببینیم.
این پژوهش در مجله Advanced Electronic Materials منتشر شده است.


منبع: ایسنا