اخبار
ﺳﻪشنبه، 27 بهمن 1394
مدارس ابتدایی،سال 96 رتبه بندی می شوند

مدارس ابتدایی،سال 96 رتبه بندی می شوند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای رتبه بندی مدارس ابتدایی در سال 96، گفت: سالانه حدود 35 هزار دانش آموز دیرآموز در کشور وارد کلاس اول ابتدایی می شوند.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محمد دیمه ور در گردهمایی روسای ادارات امور شاهد و ایثارگران استان های سراسر کشور که امروز یک شنبه 25 بهمن ماه در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: باید بر اساس استانداردها به مدارس درجه داده شود و مدارس ابتدایی از سال 96، رتبه بندی شوند.
وی ادامه داد: باید برای رتبه بندی مدارس عامل اصلی کیفیت باشد با همفکری می توان در چارچوب نظام رتبه بندی، مدارس را رتبه بندی و درجه بندی کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: مکلفیم مدارس شاهد را به کانون تعالی کیفیت و به مدارسی سرآمد تبدیل کنیم و کیفیت در این مدارس را بالا ببریم.
دیمه ور اظهار کرد: تجربه امسال اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه آموخته هایی برای ما فراهم کرد که باید به آن توجه کنیم.
 بازنگری در آیین نامه ها
وی تصریح کرد: نکته ای که در نقشه سند تحول بنیادین آمده است و در دوره ابتدایی مورد توجه است، بازنگری آیین نامه است که باید ملاحظات برای گنجاندن در آیین نامه اجرایی مورد توجه قرار گیرد تا در بازنگری اعمال شود.
پررنگ شدن اختیارات مدرسه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید در این بازنگری اختیارات مدیر مدرسه پررنگ شود، افزود: باید کاهش تمرکز و افزایش اختیارات برای مدیران آموزشی به وجود آید. شورای مدرسه و شورای معلمان در تحولات مدرسه نقش آفرینی می کنند.
دیمه ور گفت: باید سازوکارهایی که موجب بهبود کیفیت می شود مورد توجه قرار گیرد و توسعه مشارکت زمینه ساز مشارکت ساختاریافته و هدفمند باشد.
وی اضافه کرد: در سند تحول بنیادین مطرح شده است که مدرسه کانون تربیت محله است یعنی باید در امر اجتماعی محوریت داشته باشد.
کاهش جداسازی مدارس استعداهای درخشان از بقیه مدارس
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش تلفیقی فراگیر  و بسترسازی یکی از زمینه های دیگر کیفیت است، گفت: در کشورهای دیگر جداسازی مدارس در قالب استعدادهای درخشان و استثنایی در حال کم شدن است در حالی که افرادی هستند که نیاز به آموزش ویژه دارند.
ورود حدود 35 هزار دانش آموز دیرآموز به کلاس اول ابتدایی
دیمه ور عنوان کرد: سالانه حدود 35 هزار دانش آموز دیرآموز در کشور وارد کلاس اول ابتدایی می شوند. استاندارد جهانی این موضوع 13.5 درصد است که استاندارد ما 3.5 درصد می شود این موضوع یعنی باید دقت تست سنجش بیشتر شود.
وی ادامه داد: اگر 35 هزار نفر و 13.5 درصد را درنظر نگیریم و حدود 50 هزار نفر را به طور میانگین درنظر بگیریم، سالانه همین تعداد وارد دوره اول ابتدایی به عنوان دانش آموز دیرآموز می شوند که نیاز به توجه ویژه ای دارند.
مردودی 47 هزار دانش آموز اول ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: سال گذشته 47 هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی مردود شدند این در حالی است که ما قاعده ارزشیابی کیفی توصیفی را داریم.
وی تصریح کرد: باید در بحث کیفیت، به مدیریت فراگیر تلفیقی بپردازیم همچنین به بحث آموزش فراگیر تلفیقی ورود جدی داشته باشیم.
تهیه نقشه راه در سال 96
دیمه ور در خصوص آموزش مهارت اضافه کرد: در سند تحول بنیادین برای سال 96 نقشه راه پیش بینی کرده است که برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی حداقل یک مهارت آموزش دهیم امسال نیز این موضوع برنامه ریزی و آغاز شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: می توان بحث مهارت آموزی را در ساحت تربیت حرفه ای اقتصادی پررنگ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برای مدارس عادی ابتدایی استان های مازندران و اصفهان بخشنامه ای فرستادیم که تمام والدین دانش آموزان پایه اول را یک هفته آموزش دهیم.
وی اضافه کرد: با تاکید بر اینکه تربیت فقط برعهده مدرسه نیست، خانواده ها باید در تربیت دانش آموزان مشارکت داشته باشند. ما نیز در مدارس شاهد به هنگام ثبت نام برای خانواده ها و معلمان کلاس می گذاریم.
دیمه ور با اشاره به اینکه نظام ارزشیابی در دوره ابتدایی کیفی توصیفی است، بیان کرد: خانواده ها هیچ نقشی در ارزشیابی و توسعه حوزه یادگیری ندارند.
وی در خصوص طرح تدبیر افزود: این طرح طرحی برای ارتقای توانمندی مدیران و بهبود فرآیندهای مدیران است که 7 حوزه عمل برای این طرح درنظر گرفته شده و شاخص هایی ذیل این 7 ملاک قرار گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال این طرح در مداری که برنامه تعالی مدیریت مدرسه را اجرا می کنند، اجرا نمی شود و در سایر مدارس دیگر اجرا خواهد شد.
وی همچنین ادامه داد: طرح تدبیر برای مدیران مدارس دغدغه کم دارد و مقدمه برنامه طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی است و سال آینده نیز در مدارس شاهد ادامه پیدا می کند.
دیمه ور بیان کرد: در دوره ابتدایی برنامه هایی که در طول برنامه ششم نیز ادامه پیدا می کند را اجرا می کنیم. ارتقای آموزش قرآن به عنوان یک برنامه مکمل که طرح افق آن در مدارس شاهد در حال اجراست، از جمله فعالیت های این دوره است.
وی تصریح کرد: برنامه جابر بن حیان که جشنواره فعالیت های پژوهشی دانش آموزان دوره ابتدایی است، در سطح کشوری اجرا می شود و باید مدارس شاهد نیز در این جشنواره فعالیت داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه جابر بن حیان در تمام مدارس ابتدایی در حال اجرا است و مرحله شهرستانی آن در اردیبهشت ماه و مرحله کشوری آن در مردادماه اجرا می شود.
وی اضافه کرد: طرح دانش آموزان مولف در دوره ابتدایی انجام می شود و باید در مدارس ابتدایی شاهد این موضوع درخشش ویژه ای داشته باشد. سال گذشته در این طرح 22 اثر برگزیده کشوری از دانش آموزان پایه دوم تا ششم داشتیم.
دیمه ور ادامه داد: طرح شهاب در 64 منطقه کشوری برای پایه های چهارم و پنجم اجرا می شود که مدارس شاهد هم جز آن است این طرح طرحی است که به آموزش تلفیقی فراگیر کمک می کند.
وی افزود: طرح شهاب استعدادهای برتر را در مدارس شناسایی می کند در حقیقت طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مقام معظم رهبری بر اجرای این طرح تاکید دارند باید با مدیریت سازوکارها در مدارس شاهد نیز اجرا شود چراکه به بهبود کیفیت در ابتدایی و جامع پذیر شدن دانش آموز کمک می کند.
وی در خصوص توانمند سازی منابع انسانی در دوره ابتدایی، گفت: امروزه یکی از ارکان مهم تمام سازمان ها نیروی انسانی آن است.
دیمه ور اشاره کرد: در دوره ابتدایی چند فعالیت انجام می شود، الگوهای فعال تدریس برای معلمان، فعالیت های درس پژوهی و اقدام پژوهی و توانمندسازی معلمان در ارزشیابی کیفی توصیفی از جمله فعالیت های این دوره است.
وی در خصوص نظام دوری افزود: در سند تحول بنیادین نظام دوری مطرح شده است که یک معلم از پایه اول تا سوم همراه دانش آموز باشد.
وی بیان کرد: اجرای آزمایشی این موضوع در 7 استان انجام شده که با ارائه گزارش میدانی آن در همین روزها برای سال آینده امکان سنجی خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره نظام دوره ای نیز تصریح کرد: در سند تحول بنیادین دوره ابتدایی به 2 دوره اول تا سوم و دوره دوم یعنی چهارم تا ششم تقسیم شده است که باید 3 سال اول در یک واحد و 3 سال دوم در یک واحد آموزشی باشد.
دیمه ور عنوان کرد: مدارس بالای 200 نفر در این موضوع هدفگذاری شده است که در 2 و نیم سال تحصیلی اخیر 60 درصد مدارس بالای 200 دانش آموز دارند و به صورت دوره ای اداره می شوند.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم تمام مدارس کشور باید در قالب نظام دوره ای اداره شوند.


منبع: پانا