اخبار
ﺳﻪشنبه، 27 بهمن 1394
ایجاد تمرکز  حواس

ایجاد تمرکز حواس

احتمالا شما هم برای ایجاد تمرکز اقداماتی دارید، موارد زیر هم می تواند به ایجاد تمرکزتان بسیار کمک کند:

ایجاد علاقه به مطالعه: اگر  به موضوع یا درسی بی علاقه باشید حواستان پرت می شود لذا برای ایجاد علاقه و توجه می توانید سوالاتی در باره موضوع طرح کنید.

روش مند مطالعه کنید: نکاتی  در باره مطالعه صحیح در گام های قبلی گفته شده است.

یادداشت برداری: منظور کپی برداری نیست بلکه گزینش کلمات کلیدی و مهم و مکتوب کردن آنها به زبان خودتان می باشد. یادداشت برداری نوعی تکرار درس است و باعث تمرکز حواس نیز می شود.

زمان مناسب برای مالعه تان را بیابید، ممکن است شما شبها و یا صبح زود بهتر متوجه دروس شوید ،پس مناسبترین زمان یادگیری خودتان رابیابید و درآن موقع مطالعه کنید. ثابت بودن زمان انسان را شرطی میکند و و فرد ناخودآگاه برای مطالعه تمرکز می یابد.

مطالعه به محض نشستن: پس از قرار گرفتن در محل مطالعه سریع مطالعه را شروع کنید و به کار دیگری نپردازید.

تخلیه ذهنی: قبل از مطالعه آنچه ذهن شما را مشغول کرده است بر روی کاغذ بیاورید و ذهن را خالی کنید.

* دنبال سکوت مطلق نباشید:
مسلما محیط ساکت برای تمرکز بهتر است، پس محیطی را برای مطالعه انتخاب کنید که سر و صدای کمتری دارد اما در جستجوی سکوت مطلق نباشید زیرا که همیشه این محیط پیدا نمی شود.
* کنترل گفتگوی درونی:
مواقعی هست که افراد در هنگام مطالعه با خودشان حرف می زنند. صحبت کردن با خود حالتی است که فرد را از محور موضوع بحث دور می کند. با کمی تمرین می توانید هر خصیصه ی درونی که تمرکز شما را بر هم می زند مدیریت کنید.
* تقویت اعتماد به نفس:
مطالعه عمیق و یادگیر ی ثمر بخش وقتی حاصل می شود که تصویر مثبتی از خود داشته باشیم و به خود اعتماد کنیم، زیرا این اعتماد باعث افزایش توانمندی مغز می شود. اجازه ندهید افکار منفی شما را در خود غرق کرده و تمرکزتان را بهم بزند. اعتماد به نفس نیز با تمرین افزایش می یابد، توجه به نکات مثبت و شکر کردن برای آن ها اعتماد به نفس را افزایش می دهد.
* احساس حضور نویسنده:
احساس این حضور و ادب حاصل از درک این موضوع می تواند تاثیر زیادی در تقویت تمرکزتان داشته باشد.
* «حالا اینجا باش !»:
وقتی فکرتان از مطالعه منحرف شد بلافاصله به خودتان بگویید حالا اینجا باش و حواستان را بر روی مطالعه متمرکز کنید. این تکنیکی ساده و موثر است.

و در انتها دو پیشنهاد کلیدی:

 استفاده از برگه سفید:
مواردی را که در هنگام مطالعه حواستان را پرت می کنند بر روی یک کاغذ نوشته و زمانی را برای فکر کردن درباره  آن ها اختصاص دهید، و در همان زمان به آن ها رسیدگی کنید.
تعیین اهداف جزئی:
به طور مثال اگر می خواهید یک ساعت و نیم مطالعه کنید و تمرکز هم ندارید، این زمان را بشکنید و با خودتان عهد کنید فقط نیم ساعت اولیه را با توجه کامل مطالعه کنید. پس از پایان نیم ساعت دوباره نیم ساعت دیگر آن را تمدید کنید. (این ترفند در سایر موارد زندگی هم کارساز
است زیرا شیطان در این مواقع کمتر می تواند نفوذ داشته باشد.
منبع