اخبار
شنبه، 10 بهمن 1394
اتمام مرحله نخست برنامه ملی سلامت دندان دانش‌آموزان

اتمام مرحله نخست برنامه ملی سلامت دندان دانش‌آموزان

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تمام بزرگسالان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند، از اتمام مرحله نخست برنامه کشوری ارتقای سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان خبر داد.

 

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، حمید صمدزاده رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: براساس توافقنامه‌ وزرای بهداشت و آموزش و پرورش، برنامه کشوری ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان و طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش آموزان 6 تا 14ساله مقاطع ابتدایی کشور که از آغاز سال تحصیلی امسال شروع شده بود تاکنون برای 6 میلیون دانش آموزان ابتدایی از مجموع هفت میلیون نفر با پوششی موفقیت آمیز انجام شد.
صمدزاده افزود: در بسیاری از حوزه‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی همکار در طرح، مرحله وارنیش فلورایدتراپی تمام شده و تکمیل شناسنامه الکترونیک و ارائه اطلاعات به سامانه «سپاس» که به همین منظور راه‌اندازی شده نیز در حال پایان است.
وی گفت: گردآوری اطلاعات باعث می‌شود بتوانیم نیازها را بهتر شناخته و خدمات بهتری بر این اساس ارائه کنیم.
رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، شاخص DMFT هم اکنون در دانش آموزان کشور  2.09  است که این عدد با اجرای کامل طرح باید به عدد یک برسد، افزود: باید به جایی برسیم که معضل پوسیدگی دندان دانش‌آموزان حداقل شود، به همین منظور، تعدادی از مراکز بهداشتی درمانی برای ارائه بهتر خدمات تجهیز و همچنین دوشیفته شده‌اند.
صمدزاده گفت: 90 درصد این خدمات پیش از آغاز این طرح توسط بخش خصوصی در کشور انجام می‌شد و سهم بخش دولتی تنها 10 درصد خدمات بهداشت دهان و دندان برای مردم بود که وزارت بهداشت درصدد است سه‌هزار مرکز بهداشتی ــ درمانی خود را طوری به ‌روز کند که بتواند حجم خدمات خود را افزایش دهد.
وی افزود: از آن جا که بیش از 95% دانش آموزان 6 تا 14 ساله در مدارس هستند، با جایابی مدارس آمار دقیقی از وضعیت دانش آموزان در دست می‌باشد.
صمدزاده گفت: با راه‌اندازی اولین نرم افزار الکترونیک سامانه سلامت دهان و دندان در کشور تاکنون بالغ بر یک میلیون داده از حدود 7 میلیون دانش آموز در این سامانه وارد شده است که باید تا پایان سال این اطلاعات کامل شود.
وی با تأکید بر اینکه، سطح دوم خدمات به دانش آموزان بعد از شناسایی نیازها و انجام وارنیش فلوراید، تکمیل و ارائه خدمات برای رفع پوسیدگی‌های دندانی دانش آموزان است، تصریح کرد: باید مدرسه به مدرسه و پایه به پایه پیش برویم تا بتوانیم در یک برنامه 6ساله به تمام اهداف برنامه برسیم.
به گزارش اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، صمدزاده افزود: مستندات ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که پوسیدگی دندان هنوز به‌عنوان یکی از مشکلات مهم در اغلب کشورهای جهان محسوب می‌شود به‌طوری که  60 تا 90 درصد دانش آموزان و تقریباً تمام بزرگسالان از پوسیدگی دندانی که اغلب با ناراحتی همراه است، رنج می‌برند.
رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه، مرحله اول وارنیش فلورایدتراپی آبان و آذر ماه امسال انجام شد و مرحله دوم آن فروردین و اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: برنامه پیشگیرانه "وارنیش فلورایدتراپی" دانش آموزان هدفی مهم محسوب می‌شود که شاید بتوان گفت در سراسر جهان با این وسعت بی‌نظیر بوده و برای نخستین بار در دنیا در ایران انجام شده است.


منبع: تسنیم