اخبار
چهارشنبه، 07 بهمن 1394
70 درصد فعالیت های سوادآموزی درکشور از طریق بخش خصوصی اجرا می شود

70 درصد فعالیت های سوادآموزی درکشور از طریق بخش خصوصی اجرا می شود

شهرکرد- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم اکنون 70 درصد فعالیت های سوادآموزی در کشور از طریق بخش خصوصی و مردم اجرا می شود.

 

به گزارش ایرنا، علی باقرزاده شامگاه سه شنبه در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان چهارمحال وبختیاری در شهرکرد افزود: هم اکنون با 29 نهاد دولتی و غیردولتی در کشور برای برگزاری دوره های سوادآموزی قرارداد بسته شده است.
وی با تشریح محدودیت های بودجه ای کشور یادآورشد: در چهار سال گذشته اعتبارات نهضت سوادآموزی نسبت به 10 سال گذشته تغییر چندانی نداشته، اما با همین اعتبارات و مدیریت آن، برنامه های نهضت اجرا شده است.
باقرزاده تصریح کرد: تاکنون آمار بیسوادان کشور بر اساس آمار سرشماری های پنج ساله نفوس و مسکن برآورد می شده که این آمار بر مبنای خوداظهاری تولید شده، بنابر این آمار بیسوادان حاصل از سرشماری، آمار دقیقی نیست.
وی از راه اندازی سامانه گردآوری اطلاعات وضعیت سواد افراد زیر 50 سال در کشور خبرداد واضافه کرد: تا کنون در این سامانه، اطلاعات 52 میلیون نفر از جمعیت هدف گردآوری و ساماندهی شده که با ورود اطلاعات تمامی افراد مشمول، وضعیت دقیق بیسوادی در کشور مشخص می شود.
باقرزاده ادامه داد: در این سامانه افرادی که مدرک پنجم ابتدایی به بالاتر داشته باشند، نمی توانند در دوره های سواد آموزی ثبت نام کنند.
وی یادآور شد: تاکنون یک میلیون بیسواد زیر 30 سال در کشور شناسایی شده است.
استاندار چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست نرخ باسوادی در استان را بالای 90 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه نهضت سواد آموزی سالانه حدود سه هزار نفر را در استان زیرپوشش قرار می دهد، ریشه کنی بیسوادی در این استان بیش از سه دهه به طول می انجامد.
قاسم سلیمانی دشتکی با انتقاد از روند کند جذب بیسوادان در دوره های سوادآموزی افزود: باید با اجرای برنامه ای جامع در استان، برای ریشه کنی بیسوادی بخش های مختلف بسیج شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری نیز گفت: از سال 90 تاکنون 18 هزار و 751 نفر در دوره های سواد آموزی استان شرکت کرده اند.
بهروز امیدی افزود: امسال نیز سه هزار و 176 نفر در سه دوره سواد آموزی، تثبت و تحکیم شرکت کرده اند که 60 درصد شرکت کنندگان در این دوره ها موفق به کسب گواهینامه پایان دوره شده اند.


منبع: ایرنا