اخبار
چهارشنبه، 07 بهمن 1394
درمان سرطان به کمک نانوذرات

درمان سرطان به کمک نانوذرات

براساس یک پژوهش دانشگاهی موضوع درمان سرطان به روش هایپرترمیا در حضور نانوذرات، این روش می‌تواند راهکار مناسبی برای بهینه‌سازی درمان سرطان باشد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، در درمان هایپرترمیا با شیوه‌هایی نظیر رادیوفرکانسی(RF) و فروسرخ نزدیک (NIR)، تومور تحت تاثیر دماهای بالایی قرار می‌گیرد که در این صورت فرایند آسیب و مرگ سلول‌های سرطانی، تسریع و تومور دستخوش نکروز می‌شود.
حین انتقال نور مرئی از میان بافت به تومور، شار فوتونی به سرعت از سطح پوست تا محل مورد نظر کاهش می‌یابد اما به وسیله تابش NIR می‌توان تا حدودی مانع این رخداد شد و عمق نفوذ را افزایش داد. همچنین به کمک نانوذرات می‌توان بستری مناسب به منظور نشانه‌گیری سلول‌های سرطانی فراهم کرد.
با توجه به اینکه هدف نهایی در تمامی روش‌های درمانی سرطان، تعیین پروتکل درمان به نحوی است که ضمن داشتن حداکثر میزان نکروز در تومور، حداقل آسیب به سایر بافت‌ها به ویژه بافت‌های مجاور ناحیه تومور برسد، از این لحاظ مدلسازی دقیق انتشار حرارت و دستیابی به پروتکل درمانی بهینه در این روش درمانی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
در این راستا، هدف از انجام این تحقیق، بررسی قابلیت شبیه‌سازی‌های انجام شده در تعیین پارامترهای تابشی به منظور دستیابی به حداکثر میزان نکروز در بافت هدف و حداقل آسیب به بافت سالم اطراف آن است. به منظور ارائه مدل اجزای محدود تومور که قابلیت پیش‌بینی توزیع دمایی ضمن تابش لیزر و با حضور نانو ذرات را داشته باشد از نرم‌افزار COMSOL استفاده شده است.
همچنین به منظور ارزیابی صحت نتایج شبیه‌سازی، با ایجاد فانتومی متناسب با شرایط شبیه‌سازی و اعمال تابش لیزر و با قرار دادن سنسورهایی در محل‌های مورد نظر تغییرات دمایی ثبت و با نتایج شبیه‌سازی مقایسه شده است.
نتایج به دست آمده حاکی از این است که شبیه‌سازی انجام شده با دقت مطلوبی می‌تواند توزیع دمایی را در ناحیه تومور و بافت اطراف آن پیش‌بینی کند که خود می‌تواند گام موثری در راستای بهینه‌سازی درمان سرطان به روش هایپرترمیا باشد.
این پژوهش توسط بنت‌الهدی مهدی‌زاده در مقطع کارشناسی‌ ارشد در رشته مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک دانشگاه فردوسی انجام گرفت و استاد راهنمای او در این پژوهش نادیا نقوی بود.

منبع: ایسنا