اخبار
دوشنبه، 05 بهمن 1394
توسعه حسگر رطوبت برای مبارزه با تکثیر باکتری‌ها

توسعه حسگر رطوبت برای مبارزه با تکثیر باکتری‌ها

محققان اسپانیایی در حال توسعه حسگرهای جدیدی هستند که می‌تواند با تکثیر باکتری در محیط‌هایی با رطوبت بسیار بالا مبارزه کند.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، رطوبت یکی از جنبه‌هایی است که با توجه به اهمیت زیادی که در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی یا در زمینه‌هایی مانند نظارت بر مواد غذایی، کیفیت هوا، تحقیقات زیست پزشکی یا شیمی دارد، کنترل و نظارت بسیاری بر روی آن صورت می‌گیرد.
آیتور اوروتیا، محقق این پژوهش اظهار کرد: ما هنوز با مشکلاتی مانند اندازه گیری و نظارت بر رطوبت در شرایط خاصی مانند محیط‌هایی که در آن سطح رطوبت بسیار بالا است، مواجه هستیم.
تکثیر باکتری در محیط‌هایی با رطوبت بسیار بالا امری شایع است و منجر به شکل‌گیری زیست لایه‌ها می‌شود که اجتماعی از سلولهای میکروارگانیسمی هستند که به یک سطح متصل شده‌ و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شده‌اند.
این امر منجر به یک مشکل شناخته شده به عنوان رسوبات زیستی می‌شود که باعث تخریب بسیاری از مواد و دستگاه‌ها شده و بر عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد و در نهایت منجر به کاهش طول عمر آنها می‌شود.
اوروتیا افزود: در حال حاضر هزینه‌های ناشی از رسوبات زیستی عمدتا به دلیل تعمیر و نگهداری یا جایگزینی تجهیزات بسیار بالا هستند.
به منظور توسعه حسگرهای رطوبت، اوروتیا از ترکیب آخرین پیشرفت‌ها در فناوری نانو بهره گرفته است. این حسگرها از یک ساختار فیبر نوری که پوشش‌هایی با ضخامت کمتر از یک میکرون هستند، ایجاد شده‌اند.
به این ترتیب، این حسگرها طول عمر طولانی تر و کارایی بهتری دارند.
از این حسگرهای رطوبت جدید می‌توان در بخش‌های مختلفی مانند مراکز درمانی و بیمارستان برای نظارت بر تنفس انسان‌ها، در میان برنامه‌های کاربردی دیگر استفاده کرد.

منبع: ایسنا