اخبار
یکشنبه، 04 بهمن 1394
تحصیل 26 هزار نوآموز مناطق محروم در کلاس های چند پایه

تحصیل 26 هزار نوآموز مناطق محروم در کلاس های چند پایه

تهران - ایرنا - مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از تحصیل 26 هزار نوآموز مناطق محروم در کلاس های چند پایه خبرداد و گفت: در حال حاضر 39 هزار مربی که بیشتر آنان غیردولتی اند در مراکز پیش دبستانی اشتغال دارند.

 

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، رخساره فضلی با بیان اینکه سال گذشته 26 هزار نوآموز در مناطق محروم کشور در کلاس های چند پایه شرکت کردند ، افزود: مراکز پیش دبستانی یکی از اولویت های این دوره به شمار می رود چرا که کیفیت مهمترین مساله در عدالت آموزشی است.
وی بیان کرد: وقتی ورودی کلاس اول دبستان یکسان نیست، بی عدالتی از همین جا آغاز می شود، چرا که کودکانی با فرصت ها و توانمندی های نابرابر در یک فرصت آموزشی قرار می دهیم و ادامه این مسیر به طور قطع با عدالت همراه نخواهد بود.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید موضوع عدالت را قبل از ورودی دبستان پیاده کرد تا فرصت برابر فراهم شود ، افزود: در مناطق دو زبانه و خانواده هایی که سواد ندارند باید برای نوآموازن آنان به منظور برخورداری از عدالت آموزشی، اقداماتی انجام شود.
وی گفت: سال گذشته کل مناطق کشور از نظر ضریب محرومیت دسته بندی شد و محرومترین نقاط با ضریب 9 از نظر همه شاخص ها محروم بودند.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در این مناطق نوآموزان در کلاس پیش دبستانی که دولت هزینه آن را متقبل شد، شرکت کردند.
فضلی اظهارکرد: در روستاهای دور افتاده ای که کلاس های چند پایه کم جمعیت دارد ، کودکان پیش دبستانی در این کلاس ها نشستند و توانستند با زبان فارسی آشنایی پیدا کنند، آن را یاد گرفتند و رنگ ها را نیز شناختند و در این محیط با معلم نیز آشنا شدند و آموزگار نیز به طور متقابل دانش آموز سال آینده را شناخت.
مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 99 درصد معلمان پیش دبستانی غیر دولتی هستند ، گفت: این مربیان می توانند کار حاکمیتی انجام دهند و در فضای غیر دولتی این کار را انجام دهند و حق و حقوق نیروهای فعال در دوره پیش دبستانی حفظ شود.
وی اظهارکرد: هم اکنون استخدام نیروهای پیش دبستانی جزو برنامه های اولویت دار دولت نیست و آنچه که در خصوص مربیان بسیار مهم می باشد این است که افراد خود را به عنوان متخصص و فردی حرفه ای در این دوره اثبات و سپس احقاق حق کنند.
فضلی گفت: موضوع صلاحیت حرفه ای مربیان این دوره بحث جدی و در حال نهایی شدن است.
وی افزود: کیفیت بخشی با محورهای متعددی از جمله برنامه درسی دوره پیش دبستانی است که در حال مطالبه هستیم ، استاندارد آموزشی دوره پیش دبستانی از دستگاه های مختلف مطالبه شده که در حال نهایی شدن قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، فضلی افزود: چارچوبی برای برنامه زبان آموزی در دوره پیش دبستانی با تاکید بر کودکان مناطق دو زبانه، آماده شده تا با توجه به درخواستی که از رئیس جمهور شده بتوان این برنامه را سال آینده با یک دوره یک ساله برای این کودکان اجرایی کرد.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه کلان دیگر این دوره بحث نظارت جامع است که برنامه های آن آماده شده و نرم افزاری در دست طراحی است که امکان ارتباط ستاد با استان و استان با منطقه و منطقه با شهر، دهستان، مدرسه و کلاس درس عملی شود و با طراحی این نرم افزار نظارت از سطوح پایین به بالا و موجب برقراری ارتباط دوجانبه خواهد شد.

منبع: ایرنا