اخبار
ﺳﻪشنبه، 29 دی 1394
افتتاح باغ کتاب با فضایی بالغ بر 60 هزار مترمربع در شهر آفتاب

افتتاح باغ کتاب با فضایی بالغ بر 60 هزار مترمربع در شهر آفتاب

شهردار تهران از افتتاح باغ کتاب با فضایی بالغ بر 60 هزار مترمربع در شهر آفتاب در ابتدای سال 95 خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محمدباقر قالیباف در جشنواره "یاد یارمهربان" که اهدا کتاب به دانش آموزان شهر تهران است صبح امروز 28 دی ماه در سالن همایش های برج میلاد اظهار داشت: خوشحالم که در خدمت معلمان و مدیران در جشنواره یاد یار مهربان هستم و اعتقاد دارم که همه ما مسئولان اگر بخواهیم تصمیمی بگیریم که در جامعه نهادینه شود با همه فراز و نشیب ها و مشکلات کشور باید بر روی وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی متمرکز شویم.
وی ادامه داد: تمرکز در این دو مجموعه نقطه عطفی برای یک جهش بزرگ در کشور است و باعث پیشرفت و عدالت در جامعه می شود.
شهردار تهران گفت: مشکلات آموزش عالی اگر حل و فصل نشود از بعد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دچار چالش خواهیم شد و برای برون رفت از این چالش ها باید به این مجموعه بپردازیم. همه میدانیم که خروجی های آموزش و پرورش در نهایت وارد آموزش عالی خواهند شد بنابراین لازم است از هم اکنون به فکر آنها باشیم.
موفقیت جامعه توجه به مطالعه است
وی ادامه داد: 30 سال زمان را برای کارهای فرهنگی به خصوص در زمینه مطالعه از دست دادیم و تصمیماتی که طی 10 سال اخیر گفته شده است برای یک کار بزرگ و عمیق زمان زیادی نیست و در هر جامعه ای که موفقیتی حاصل می شود نشان می دهد که به امر مطالعه توجه زیادی داشتند کشور ما در طول تاریخ نشان داده است که توجه زیادی به علم و اندیشه داشته است.
قالیباف تصریح کرد: زمانی که به علم و دانش توجه زیادی کرده ایم موجب شکوفایی و اقتدار حکومت شده است و زمانی که از آن غافل بودیم چشم مستکبرین به کشور ما دوخته شده است. از نظر اقتصادی نیز اگر به منابع طبیعی تکیه کنیم اقتصاد تداوم دار نیست و اقتصادی متداوم و پایدار است که دانش بنیان باشد که این موضوع را می توان در رهنمودها و کلام گهربار اهل بیت (ع) به خوبی دریافت.
وی گفت: اکنون در بهترین شرایط از نظر پنجره جمعیتی کشور هستیم زیرا 70 درصد جمعیت را سنین 15 تا 60 سال تشکیل می دهند و این منبع انسانی طلایی سرمایه بزرگی است که قابل تکرار نیست و اگر از آن استفاده نکنیم فرصت طلایی را از دست داده ایم.
800 میلیارد تومان بودجه چاپ و نشر کتاب
شهردار تهران اضافه کرد: بر اساس آمار تمام بودجه ای که صرف چاپ و نشر کتاب می شود حدود 800 میلیارد تومان بوده اما برای خرید لوازم آرایش رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان صرف شده است که این جای تاسف دارد .
وی گفت: در مدیریت شهری به این نتیجه رسیدیم که باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی علاوه بر موضوعات فنی و خدماتی در شهر بپردازیم که خوشبختانه اعضای شورای شهر تهران نیز در این حوزه بسیار کمک کرده اند.
قالیباف ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام شد برگزاری جشنواره یاد یار مهربان بود که طی آن بیش از 8 میلیون جلد کتاب به آموزش و پرورش ، حوزه های علمیه و کتابخانه های دانشگاه ها ارسال کردیم و سهم آموزش و پرورش حدود 6.5 میلیون جلد بود که متاسفانه اثر مطلوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی اتفاق نیفتاد.
کتابخانه را در داخل کلاس های مدارس ایجاد کنیم
وی گفت: طرح دیگری نیز وجود داشت که کتابخانه را در داخل کلاس های مدارس ایجاد کنیم که این موضوع هم انجام شد اما تاثیر چندانی نداشت. تهران حدود 370 کتابخانه عمومی و حدود 60 تا 70 کتابخانه شبانه روزی دارد.
شهردار تهران ادامه داد: پس از بررسی های صورت گرفته و جلسات کارشناسی که با همکارانمان در وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و شهرداری تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای اولین سال این طرح را در پایه هفتم و هشتم دوره اول متوسطه اجرا کنیم که پس از پایان این دوره ارزیابی ها به سرعت آغاز می شود و طرح مورد آسیب شناسی قرار می گیرد و اصلاحاتی بر روی آن انجام می شود تا به صورت صحیح اجرا شود.
بزرگترین نمایشگاه کتاب افتتاح می شود
وی افزود: از جمله طرح های بزرگی که در شهر تهران اجرا کرده ایم باغ کتاب است که بزرگترین نمایشگاه کتاب است و حدود 60 مترمربع در بهترین نقطه شهر تهران و با سازه ای که قابل مقایسه با بسیاری از کشورها است و متناسب با سازه های قرن 21 ساخته شده است که امیدواریم بتوانیم در ابتدای سال 95 و همزمان با نمایشگاه کتاب آن را افتتاح کنیم . این باغ کتاب در شهر آفتاب رو به روی حرم حضرت امام ساخته شده و باعث می شود تا مشکلات ترافیکی ای و رفت و آمد به نمایشگاه که طی سالهای گذشته بسیار مشهود بود تا حد زیادی کاهش یابد.


منبع: پانا