اخبار
دوشنبه، 28 دی 1394
مدارس دولتی مجاز به مطالبه وجه بابت کلاس فوق برنامه نیستند

مدارس دولتی مجاز به مطالبه وجه بابت کلاس فوق برنامه نیستند

مشهد- مدارس دولتی برای اجرای طرح های فوق برنامه در مدارس ملزم به دریافت مصوبه از طرف شورای آموزش و پرورش هستند و حق دریافت وجه به صورت خودسرانه برای فعالیت های فوق برنامه را ندارند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، رمضان نیری ظهر یکشنبه در نشست خبری در خصوص خدمات فوق برنامه مدارس گفت: مدیریت خدمات فوق برنامه مدارس با آموزش و پرورش است و که این مسئله فرآیند خاص خود را دارد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: مدرسه پس از احساس نیاز در اجرای برنامه های فوق آموزشی، درخواست این مسئله را به اداره آموزش و پرورش اعلام کرده و پس از مصوب شدن این درخواست از سوی شورای آموزش و پرورش منطقه و تعیین تعرفه ها و هزینه های این برنامه ها، مدارس می توانند نسبت به اجبار دانش آموزان برای شرکت در فعالیت های فوق برنامه اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه به جز طی کردن این روند هیچ یک از مدارس دولتی حق دریافت هیچ گونه وجهی بابت کتاب های آموزشی و یا کلاس های آموزشی از والدین دانش آموزان را ندارند، تصریح کرد: والدین می توانند با مشاهده مصوبه اجرای فعالیت فوق برنامه در مدرسه از سوی شورای آموزش و پرورش منطقه هزینه مورد نظر را پرداخت کنند.
نیری با اشاره به خدمات آموزشی خارج از محیط مدارس نیز توضیح داد: برخی از این موسسات و آموزشگاه ها جایگاه و صلاحیت مشخصی در مقوله آموزش نداشته و صلاحیت قانونی ندارند و برای دانش آموزان آسیب زا هستند.
وی با بیان اینکه لیست کتاب های مرتبط با حوزه درسی دانش آموزان در سایت رشد و انتهای کتاب های درسی به منظور عمق بخشی به مطالب درسی آمده است، افزود: کتاب تنها منبع آموزشی نیست بلکه برای آموزش مفید نیازمند بسته آموزشی هستیم که در صورت الزام آوری این مقوله از سوی وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان به همراه تهیه کتب درسی ملزم به تهیه بسته آموزشی نیز می شوند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از سال تحصیلی آینده دانش آموزان مقاطع ابتدایی و پیش دانشگاهی کتب خود را باید با ثبت نام اینترنتی دریافت کنند.
۱۷۶ مدرسه استان فاقد کتابخانه است
در ادامه این نشست معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی اشاره ای به طرح تجهیز کتابخانه های مدارس مناطق محروم و عشایری داشت و افزود: از سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار کتاب به کتابخانه های مدارس اضافه شده است.
براتعلی منصوریان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون تعداد ۹۲ مدرسه به کتابخانه تجهیز شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۷۶ مدرسه در سطح استان فاقد کتابخانه است.
وی گفت: در حال حاضر در سطح استان به ازای هر دانش آموز شش کتاب در مدارس وجود دارد که از میانگین جهانی با عدد ۱۲ کتاب برای هر دانش آموز عقب تر هستیم.
منصوریان با اشاره به اینکه ۴۵ درصد مدارس استان فاقد نمازخانه است، اظهار کرد: در سال گذشته ۹۲ نمازخانه نیمه تمام در مدارس استان وجود داشت که از این تعداد ۱۵ نمازخانه در سال جاری از محل کمک های مردمی بهره برداری شده است.
۵۰۰ میلیون تومان سرانه ذخیره سازی سوخت مدارس خراسان رضوی
همچنین در ادامه معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اجرای یک هزار و ۴۰۰ پروژه در خصوص سرمایش و گرمایش مدارس استان در سال جاری، بیان کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به تمام مدارس استان جهت ذخیره سازی سوخت مورد نیاز خود در سال تحصیلی جاری اختصاص یافته است.
علیرضا کاظمی ادامه داد: سرانه هر کلاس درس شهری ۱۳۰ هزار تومان و هر کلاس روستایی ۱۶۰ هزار تومان در سال تحصیلی است.
وی سرانه هر دانش آموز در مقطع ابتدایی یک هزار و ۴۰۰ تومان، در مقطع راهنمایی یک هزار و ۷۰۰ تومان، در مقطع کاردانش و فنی و حرفه ای هشت هزار تومان و در مدارس شبانه روزی را نیز ۱۰ هزار تومان دانست و خاطرنشان کرد: از مجموع تعهد ۱۶۰ هزار تومانی به مدارس شبانه روزی تاکنون ۷۲/۵ درصد به حساب این مدارس واریز شده است.
کاظمی درخصوص توزیع شیر در مدارس گفت: یک میلیون و ۲۰۰ دانش آموز در طرح توزیع شیر مدارس استان قرار دارند.
وی با اشاره به دو هزار و ۲۵۰ بازدید انجام شده در خصوص توزیع شیر در مدارس استان، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون
تعداد کل پاکت های شیر توزیع شده در استان بیش از ۵۱ میلیون پاکت شیر بوده است.


منبع: ایسنا