اخبار
یکشنبه، 27 دی 1394
420 میلیارد ریال سهم آموزش و پرورش از شهرداری ها جذب شد

420 میلیارد ریال سهم آموزش و پرورش از شهرداری ها جذب شد

تهران - ایرنا- رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده گفت: برابر مصوبه قانونی، در 6 ماه گذشته، بالغ بر 420 میلیارد ریال سهم آموزش و پرورش از شهرداری ها جذب شده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، مرضیه گرد روز شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته شوراها در نشست خبری، با اشاره به حضور نمایندگان شهرداری و سازمان مدیریت در جلسات شورای آموزش و پرورش، افزود: اگر بندهای قانونی درآمدزایی برای آموزش و پرورش محقق شود، بسیاری از مشکلات مدارس حل خواهد شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده درخصوص سهم آموزش و پرورش از درآمد شهرداری ها افزود: این موضوع یک قانون است اما در برخی استان ها برای تحقق آن با مشکل مواجه هستیم.
گرد اظهار کرد: در همین رابطه در بسیاری از مناطق با استفاده از این درآمد می توان توانایی بالایی داشت و هزینه های نوسازی مدارس را پرداخت کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه مدارس هیئت امنایی نباید بر دریافت کمک های مالی از خانواده ها اداره شوند، گفت: در بازرسی ها مشخص شد که یک مدرسه مبلغی معادل 10 میلیارد ریال بابت فوق برنامه از خانواده ها دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش یکی از مترقی ترین قوانین فرادستگاهی در کشور است افزود: این قانون در سال 1372 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شوراهای آموزش و پرورش در چند سال اخیر با حضور استانداران و فرمانداران و به دبیری مدیران کل آموزش و پرورش در استانها و مناطق مختلف کشور فعالیت دارد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای را برای شوراها در نظر گرفته و در این زمینه از قابلیت های موجود در قانون استفاده می شود.
وی افزود: در پنج حوزه، کمیته های تخصصی در شوراهای آموزش و پرورش تشکیل شده که عبارت است از آموزشی، پرورشی، تندرستی و سلامت، اداری و پشتیبانی و پژوهشی که تلاش می شود تا در این حوزه تعامل بیشتر با استانداران، نمایندگان ائمه جماعات، نمایندگان اولیاء و صاحب نظران تعلیم و تربیت شکل گیرد و مسایل منطقه ای بررسی شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در شوراهای آموزش و پرورش بسیج امکانات برای حل مسایل و مشکلات آموزشی و تربیتی مدنظر است و در این رابطه 679 شورای آموزش و پرورش در کل کشور وجود دارد که 9 هزار و 482 عضو به عنوان صاحب نظر و تصمیم گیرنده در آن حضور دارند و سال گذشته 277 شورا در سطح استان ها تشکیل شد.
گُرد با اشاره به اینکه شوراهای آموزش و پرورش سال گذشته 38 هزار و 659 مصوبه داشت ، افزود: بر این اساس 33 هزار و 714 مصوبه شورا به مرحله اجرا درآمد و در این زمینه معتقد به تفویض اختیارات به استان ها هستیم تا از طریق شوراها مشکلات آموزشی حل شود.
وی با اشاره به وضعیت مدارس هیئت امنایی، اظهارکرد: رویکرد اصلی در این مدارس تأمین اعتبارات از سوی هیئت امنا است، لذا نباید از خانواده ها توقع هزینه داشت و تلاش می شود تا روند حاکم بر این مدارس را اصلاح کنیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده گفت: طبق اساسنامه هیئت امنای مدارس باید مسایل مالی را حل کنند و هیچگونه وجهی را بر خانواده ها تحمیل نکنند. کیفیت بخشی به مدارس هیئت امنایی مدنظر بوده و باید در این خصوص کمیته نظارت تشکیل شود و در پایان هر سال تحصیلی این مدارس مورد ارزیابی قرار گیرد.
گُرد افزود: هر مدرسه ای که به صورت هیئت امنایی اداره می شود اگر نتواند کیفیت را افزایش دهد باید به وضعیت قبل بازگردد و مدیران این مدارس موظف هستند تا وضعیت واحد آموزشی را عادی اعلام کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون برخی از این دست مدارس تحت عنوان فعالیت های فوق برنامه از مردم هزینه دریافت می کنند که این سازمان تاکید دارد مدارس بدون اتکا به بودجه خانواده ها و دریافت هزینه از آنها ، مدرسه را اداره کنند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: در ارزیابی ها مشخص شد، دریافتی برخی مدارس هیئت امنایی از خانواده ها بسیار اندک است اما یک مدرسه نیز هزینه یک میلیاردی از خانواده ها اخذ کرده است. همچنین برخی از مدارس هیئت امنایی که کیفیت خود را افزایش نداده اند در آستانه لغو مجوز و تبدیل به وضعیت عادی قرار گرفته اند.


منبع: ایرنا