اخبار
چهارشنبه، 23 دی 1394
17هزاردانش آموز عشایری کشور در مراکز شبانه روزی تحصیل می کنند

17هزاردانش آموز عشایری کشور در مراکز شبانه روزی تحصیل می کنند

یاسوج -ایرنا-مدیرکل آموزش و پرورش عشایر سیار کشور از تحصیل بیش از 17 هزار دانش آموز عشایری در مراکز شبانه روزی خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، علی یزدان پناه روز سه شنبه در بازدید از برخی مراکز شبانه روزی عشایر در منطقه سرآبتاوه یاسوج، افزود: این دانش آموزان درحدود 181 مرکز شبانه روزی و در دوره متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل هستند.
وی تصریح کرد: هم اکنون تعداد 168 هزار دانش آموز در قالب 6هزار و 120 آموزشگاه و در 23 استان کشور در مدارس عشایری تحصیل می کنند.
یزدان پناه از تصویب اساسنامه جدید مدارس عشایری و ابلاغ آن از سوی دفتر ریاست جمهوری خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه جدید مدارس و مراکز شبانه روزی عشایری در کشور توسعه می یابند.
مدیرکل آموزش وپرورش عشایر سیار کشور با اشاره به ترک تحصیل برخی دانش آموزان عشایری بویژه در دوره متوسطه ، گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله این استان هاست.
وی ابراز داشت: این امر موجب می شود برخی دانش آموزان عشایری بویژه دختران پس از دوره ابتدایی با مشکل ادامه تحصیل مواجه شوند.
وی همچنین از احداث و تجهیز مدارس شبانه روزی کهگیلویه وبویراحمد برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان خبر داد و گفت: مشکلی برای تامین اعتبار این مدارس وجود ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: پراکندگی و سخت گذر بودن مناطق عشایر و روستاها یکی از مشکلات و دغدغه های جدی برای دانش آموزان است.
هادی زارع پور افزود: در این استان هم اکنون 9 مدرسه یک دانش آموزی و 75 مدرسه دو دانش آموزی وجود دارد که حکایت از پراکندگی مناطق روستایی و عشایری است.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیز تعداد دانش آموزان عشایری استان در واحدهای مختلف آموزشی و در مقاطع مختلف تحصیلی را سه هزار و 570 نفر دانست و گفت: این تعداد دانش آموز در 190 آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند.
اسماعیل رضایی نیک افزود: مناطقی که با کمبود فضای آموزشی مواجه بودند با چادرهای مناسب عشایری پوشش داده شده اند.
وی از وجود 30مدرسه چادری در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: مناطق عشایری این استان به 10 مدرسه چادری دیگر نیاز دارد.
بیش از 12درصد شامل 70 هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد در قالب 11هزار و 120 خانوار زندگی عشایری دارند.
این میزان جمعیت از شش ایل بومی ، دو طایفه قشقایی ، 16 تیره ، 181 طایفه و بیش از یک هزار و 110 تش(اولاد) شکل گرفته است.


منبع: ایرنا