اخبار
یکشنبه، 15 آذر 1394
بیش از 20 هزار مدرسه مروج سلامت شدند

بیش از 20 هزار مدرسه مروج سلامت شدند

رئیس اداره سلامت دانش آموزان وزارت بهداشت از پوشش طرح مدارس مروج سلامت در بیش از 20 هزار مدرسه خبر داد و گفت: طرح مدارس مروج سلامت امری نیست که آن را به صورت اداری یا اجرایی دیکته کنیم و بعد یک مدرسه مروج سلامت شود.

 

دکتر یمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره طرح مدارس مروج سلامت با بیان اینکه این طرح را ما با کمک وزارت آموزش و پرورش آغاز کردیم، گفت: تا کنون بیش از 20 هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و در نظر داریم این طرح روزبروز گسترش یابد.
وی با بیان اینکه فلسفه وجودی طرح مدارس مروج سلامت این است که خود مدرسه با کمک انجمن اولیا و مربیان و با کمک خانواده‌ها و مربیان مدرسه به این تفکر برسند که خودشان باید در جهت افزایش سلامت هم در محیط مدرسه و هم در دانش‌آموزان اقدام کنند، افزود: این مدارس اجزایی دارند که بر اساس آن باید به بحث‌هایی مانند پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان پرداخته، به تحرک فیزیکی آنها توجه کند، سلامت جسمانی و روانی آنها را مدنظر قرار دهد و این کار را با کمک خود دانش‌آموزان پیش برد.
یمانی با اشاره به اجزای هشتگانه مدارس مروج سلامت که در دستورالعمل آن آمده است و باید رعایت شوند، ادامه داد: ما برای هر مدرسه‌ای که به این توانایی‌های خاص دست یابد، یکسری مراحل و آموزش‌ها را قرار می‌دهیم و همچنین موارد آموزشی مورد نیاز را در اختیارشان می‌گذاریم، اما این اقدامات اساسی باید خاستگاه مردمی داشته باشد.
دو میلیارد اعتبار جهت توسعه و کیفی‌سازی مدارس
وی تاکید کرد: طرح مدارس مروج سلامت چیزی نیست که آن را به صورت اداری یا اجرایی دیکته کنیم و بعد یک مدرسه مروج سلامت شود. بلکه فلسفه این کار این است که کسانی که مدرسه را ازآن خود می‌دانند، این نیاز را حس کنند و ما نیز آمادگی کمک به آنها را داریم. خوشبختانه امسال نیز با حمایت وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش برای تامین و بهبود کیفی مدارس موجود، بودجه‌ای قرار دادیم که مبلغ آن دو میلیارد تومان است.
یمانی با بیان اینکه این مبلغ را امسال برای توسعه و کیفی‌سازی مدارس قرار دادیم، گفت: البته این میزان کافی نیست اما برای آغاز کار و ایجاد آن تفکر، لازم است. بنابراین ابتدا باید مردم، دانش‌آموزان و مربیان این نیاز را احساس کنند و چیزی نیست که با بودجه حل شود؛ اما برای اینکه مدارس این آموزش‌ها را دریافت کنند، مقدماتی لازم است که این بودجه برای انجام مقدمات کار کافی است. در عین حال باید به این طرز فکر نیز برسیم.

منبع: ایسنا