اخبار
یکشنبه، 26 مهر 1394
انتخابات شوراهای دانش‌آموزی 5 آبان در مدارس سراسر کشور

انتخابات شوراهای دانش‌آموزی 5 آبان در مدارس سراسر کشور

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در سطح 90 هزار مدرسه سراسر کشور در روز 5 آبان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی علی‌اکبرزاده در نشست خبری هجدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: این انتخابات در آموزش و پرورش به یک رویداد ملی تبدیل شده است.
وی افزود: انتخابات شوراهای دانش‌آموزی موضوع دانش‌آموزمحوری و دانش‌آموزباوری را در آموزش و پرورش یادآوری می‌کند و شرایطی را مهیا می‌کند که دانش‌آموزان با اعتماد به نفس تربیت شوند تا در آینده در عرصه فعالیت‌های اجتماعی حضور موثری داشته باشند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش  گفت: انتخابات شوراهای دانش‌آموزی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در فرایند تصمیم‌گیری مدارس حضور یابند. باید بپذیریم که دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور قرار است تا مسئولیت‌هایی را در اداره کشور برعهده بگیرند و حتی برخی از آنها ممکن است در شوراهای شهر و روستا حضور یابند، بنابراین امروزه برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در مدارس باعث می‌شود تا روحیه مشارکت در آنها تقویت شود.
علی‌اکبر‌زاده ادامه داد: انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با تکیه بر قوانینی که در آموزش و پرورش وجود دارد کار خود را آغاز خواهد کرد. در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی تاکید شده است و این انتخابات یکی از وظایف مدیران مدارس تلقی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امسال در روز سه‌شنبه 5 آبان‌ماه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در بیش از 90 هزار مدرسه در سراسر کشور برگزار خواهد شد، افزود: تمام مقاطع تحصیلی شاهد برگزاری انتخابات هستند و دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی به بالا می‌توانند کاندیداهای خود را معرفی کنند که پس از تبلیغات و معرفی کاندیداها، دانش‌آموزان در روز 5 آبان با حضور در پای صندوق‌های رای اعضای شورای دانش‌آموزی را انتخاب می‌کنند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در خصوص ترکیب اعضای شورای دانش‌آموزی تصریح کرد: در مدارس ابتدایی که 100 دانش‌آموز دارند 5 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل،  در مدارسی که بیشتر از 150 دانش‌آموز دارند 7 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل و در مدارس ابتدایی که بیشتر از 151 دانش‌آموز دارند 9 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل ترکیب اعضای شوراهای دانش‌آموزی را تشکیل می‌دهند.
علی‌اکبرزاده در خصوص ترکیب اعضای شوراهای دانش‌آموزی در مقطع متوسطه گفت: در مقطع متوسطه اول و دوم در مدارسی که تا 250 نفر دانش‌آموز دارند 5 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل، در مدارسی که 250 تا 350 نفر دانش‌آموز دارند 7 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل، در مدارسی که از 350 تا 550 نفر دانش‌آموز دارند 9 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل و در مدارسی که بیش از 550 دانش‌آموز دارند 11 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل ترکیب شوراهای دانش‌آموزی را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به تبلیغات کاندیداهای شوراهای دانش‌آموزی در سطح مدارس کشور 5 روز قبل از برگزاری انتخابات بیان کرد: پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که در سطح 90 هزار مدرسه بیش از 9 میلیون دانش‌آموز در انتخابات شوراهای دانش‌آموزی شرکت کنند و بیش از 650 هزار دانش‌آموز انتخاب و وارد شوراهای دانش‌آموزی شوند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: شوراهای دانش‌آموزی در فعالیت‌های مختلف مدرسه مانند شورای دبیران، شرکت در جلسات انجمن اولیا و مربیان، شرکت در جلسات تصمیم‌گیری مدیر مدرسه و شرکت در فعالیت‌های مهم اجتماعی مدرسه حضور می‌یابند.
علی‌اکبرزاده ادامه داد: باید توجه داشت که دانش‌آموزان فعلا در عرصه مشارکت تجربه لازم را ندارند بنابراین در بحث شوراهای دانش‌اموزی نقش مدیر مدرسه بسیار تاثیرگذار است. از مدیران مدارس تقاضا داریم تا جلسات شوراهای دانش‌آموزی را به طور مرتب برگزار کرده و نظرات و دیدگاه‌های خود را در این جلسات مطرح کنند. در حقیقت شوراهای دانش‌آموزی به عنوان بازوهای فکری و عملیاتی مدیر مدرسه فعالیت خواهند کرد.
وی اظهار داشت: شوراهای دانش‌آموزی در طول فعالیت یکساله خود باید جلسات را به صورت مرتب تشکیل دهند و در جلسات آموزشی و پرورشی مدرسه نیز حضور یابند. امسال تصمیم گرفته‌ایم از طریق ستاد انتخابات حضور مستمر در مدارس داشته باشیم تا فعالیت شوراهای دانش‌آموزی بیش از گذشته نمود داشته باشد.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریور امسال 600 دانش‌آموز دختر و 600 دانش‌آموز پسر که در انتخابات شوراهای دانش‌آموزی حضور داشتند آموزش‌های لازم را دریافت کردند و تجربیات یکساله آنها را استخراج و در نشست مجلس دانش‌آموزی با آنها مطرح کردیم که اعضای مجلس دانش‌آموزی نیز از آموزش و پرورش انتظار دارند تا  اهمیت شوراهای دانش‌آموزی از طریق تبیین نقش و تاثیر شوراها برای خانواده‌ها و مدیران مدارس مشخص شود.

منبع: تسنیم