اخبار
یکشنبه، 26 مهر 1394
فانی: آموزش و پرورش نیازمند مشارکت اولیا است

فانی: آموزش و پرورش نیازمند مشارکت اولیا است

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: ظلم است صفر تا 100 اداره این نهاد برعهده آموزش و پرورش واگذار شود چراکه در امر توسعه آموزش و پرورش مشارکت اولیا را می طلبد.

 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، علی اصغر فانی روز شنبه در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده افزود: به دنبال سازوکاری که اولیا دانش آموزان در اداره مدرسه نقش آفرین کنند هستیم.
در این مراسم که در تالار فرهنگ اداره آموزش و پرورش و با حضور معاونین و مدیران آموزش و پرورش و مدیران برخی از مدارس استان تهران حضور داشتند ، برگزار شد ، وزیر آموزش و پرورش گفت: این موضوع سرمایه بزرگی است که در آموزش و پرورش کمتر از آن استفاده شده است.
فانی اظهار کرد: در دولت یازدهم و دولت تدبیر و امید، آموزش و پرورش با راهبرد ارتقای کیفیت پنج سیاست را اعلام کرد که در این مورد به سیاست توسعه مشارکت و تمرکز زدایی به خوبی می توان اشاره کرد.
وی در خصوص سیاست توسعه مشارکت ، گفت: معتقدیم آموزش و پرورش هم به دلیل گستردگی و هم به دلیل کیفیت و اهمیت، امری نیست که توسط یک وزارتخانه اداره شود.
**اهمیت آموزش و پرورش در جامعه
فانی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که آموزش و پرورش بیش از 40 میلیون مخاطب مستقیم اعم از دانش آموزان به همراه والدین آنان دارد ، افزود: 13 میلیون دانش آموز که اکنون در مدارس در حال تحصیل هستند در آینده عهده دار کشور می شوند لذا هیچ سازمانی به اندازه آموزش و پرورش با اهمیت کار نمی کند.
وی افزود: دانش آموزان ، اولیا، معلمان، مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
**سیاست مدرسه محوری
فانی با اشاره به سیاست دوم آموزش و پرورش تمرکززدایی و یا مدرسه محوری گفت: در دولت یازدهم باید تمرکز کم شده و اختیارات مدرسه افزایش یابد و مدارس به تعبیر سند تحول بنیادین کانون تربیتی شوند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ترکیب این دو سیاست تقویت انجمن اولیا مربیان در اداره مدرسه را به همراه دارد و به دنبال سازوکاری هستیم که اولیا در اداره مدرسه نقش آفرین باشند.
**اهمیت مشارکت جویی و مشارکت پذیری
وی اظهار کرد: باید مشارکت جویی و مشارکت پذیری مدیران در اولویت مدیریت آموزش و پرورش قرار گیرد. برنامه رسمی مدرسه و فعالیت های بیرونی مدرسه باید باهم همسو و هم راستا باشند تا بتوان در تعلیم و تربیت دانش آموزان موفق عمل شود.
فانی با بیان اینکه پیوند بین خانواده و مدرسه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: همکاری اولیا با مدرسه تنها در بحث های مادی خلاصه نمی شود و مدرسه به تنهایی قادر به تربیت نیست و اولیا باید بپذیرند که تربیت باید اولویت نخست آنها باشد.
فانی خاطرنشان کرد: آموزش خانواده ها اگر خوب طراحی شود و مدرسین توانمندی به کار گرفته شود، می توان اصلاح ساختاری، فکری و فرهنگی در مدارس ایجاد کرد.
**توصیه وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان چند توصیه، افزود: فعال سازی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده برای تربیت بهتر دانش آموزان، حضور فعال تر اولیا در مدارس و تعامل با مسوولین مدرسه و حضور رسانه ها به خصوص رسانه ملی در تعلیم و تربیت دانش آموزان موثر است.
وی از رسانه ها تقاضا کرد به کمک تربیت دانش آموزان بیایند تا بتوان نسلی مومن، متعهد و موثر برای آینده کشور ترییت کرد.

منبع: ایرنا