اخبار
چهارشنبه، 22 مهر 1394
کمک کن مشقم را بنويسم

کمک کن مشقم را بنويسم

 
بعد از مدرسه، فرزندتان به خانه بازمي‌گردد تا تکليفش را انجام دهد.از نظر شما بهترين نوع کمک به کودکان در مورد انجام تکاليف چه نوع کمکي است. چگونه مي‌توانيم به فرزندانمان بدون آنکه به جاي او تکاليفش را انجام دهيم، ياري برسانيم؟
وقتي بعد از ظهر کودکتان به خانه مي‌آيد کول‌پشتي‌اش را به گوشه‌اي پرت مي‌کند و تنها به يک چيز فکر مي‌کند: جلوي تلويزيون دراز بکشد و برنامه مورد علاقه‌اش را ببيند. اجازه بدهيد او اين کار را انجام دهد. به هر حال او پيش از آغاز انجام تکاليفش و پس از برگشتن از مدرسه نياز به يک زنگ تفريح دارد. بي‌فايده است که به او زور کنيد تلويزيون را خاموش کند يا صداي موزيکش را پايين بياورد.
به او اجازه بدهيد همان‌طور که دوست دارد شروع به انجام تکاليفش کند. برخي از کودکان علاقه‌اي به انجام تکاليف در اتاق دربسته و پشت ميز خود ندارند. اگر در اتاق نشيمن راحت‌تر است به او اجازه اين کار را بدهيد. اما مراقب مواردي که ممکن است تمرکز او را برهم بزنند مثل تلويزيون و... باشيد.

اجازه بدهيد تنها کار کند.
از همان سال اول دبستان کودکان تکاليفي براي انجام دادن دارند. گرچه ممکن است از نظر شما رنگ کردن يک گل يا نوشتن حروف الفبا راحت باشد ولي او نياز به کسي دارد که همراه او باشد و هيجان او براي انجام تکاليفش را ببيند. وقتي کودک‌تان از مدرسه به خانه بازمي‌‌گردد از او بپرسيد:تکليفي براي انجام دادن دارد. بعد مدتي را همراه او باشيد و به تکاليفش نگاهي بيندازيد اما به تدريج از او فاصله بگيريد. بهتر است قبل از تنها گذاشتن او از کودک‌تان بپرسيد که مي‌خواهد شما نزد او بمانيد يا خير. اگر از او دور شديد هر چند دقيقه يک بار سري به او بزنيد تا او در حل مساله‌اي دچار مشکل نشود. اگر در برخي از دروس مثلا رياضي يا شيمي و فيزيک نمي‌توانيد به فرزندتان کمک کنيد از او بخواهيد تکاليفش را به همراه يکي از همکلاسي‌هايش انجام دهد.

کمک‌تان را دريغ نکنيد.
گاهي پيش مي‌آيد که کودکان از درس خسته شده و حوصله‌شان سر مي‌رود. در اين صورت وجود شما براي به هيجان درآوردن آنها ضروري است. مي‌توانيد از تشويق و دادن هديه به او کمک بگيريد. بهتر است دليل بي‌حوصله‌گي فرزندتان را نيز جويا شويد و تا مشکل بيش از حد بزرگ نشده است آن را ريشه‌يابي کنيد.
اجازه بدهيد او به تنهايي تکاليفش را انجام دهد و با مشکلات برخورد کند اما حين برخورد با مشکلات در دانش خود به او ياري برسانيد. به جاي او تکاليفش را انجام ندهيد بلکه دستش را بگيريد و نوشتن را به او بياموزيد.

اگر فرزندتان در آموختن مشکل دارد.
گاهي پيش مي‌آيد که فرزندانمان در درسي دچار مشکل مي‌شوند و نمي‌توانند آن را به راحتي درک کنند در اين صورت بهتر است درس را به او به روش تفريح و بازي بياموزانيد. مثلا از فرزندتان بخواهيد به شما درس بدهد و بعد با پرسيدن چند سوال از او بفهميد چه‌قدر درس را درک کرده است. اين کار نه تنها به شما کمک مي‌کند ميزان يادگيري فرزندتان را تخمين بزنيد بلکه به فرزند شما حس اعتماد به نفس مي‌دهد. اگر او در حفظ درس مشکل دارد به او بياموزيد که به صورت آواز درس را حفظ کند يا از عکس کمک بگيريد به اين ترتيب به ياد آوردن درس راحت‌تر خواهد بود.


منبع: راسخون