اخبار
چهارشنبه، 25 شهریور 1394
کجای منزل ما جای درس است؟

کجای منزل ما جای درس است؟


اصول مهيا کردن محيطي مناسب براي درس خواندن فرزندان در خانه
شما فرزند خود را خوب مي‌شناسيد و با عادات او آشناييد. لازم نيست به فرزندتان خيلي سخت بگيريد. برخي از دانش‌آموزان علاقه دارند در کنجي بنشينند و درس بخوانند، عده‌اي ديگر زير ميز يا اشياء راحت‌ترند اما اگر سال‌ اولي است که فرزندتان مطالعه را آغاز کرده توصيه مي‌کنيم براي درس خواندن او مکاني ثابت را مهيا کنيد و از او بخواهيد پشت‌ميز مطالعه درس بخواند. ميز مطالعه را در اتاقي ساکت و ساده قرار دهيد. دکور اتاق مطالعه را مرتب تغيير ندهيد و ترجيحا از وسايل تزييني مانند قاب‌عکس يا مجسمه يا عروسک‌ها که يادآور خاطره‌اي براي فرزندتان هستند، استفاده نکنيد تا حواس او در هنگام مطالعه مرتب پرت نشود. زاويه تابش نور را هم در نظر بگيريد. ميز را در جايي از اتاق قرار ندهيد که سايه فرزندتان روي کتاب بيفتد و آن را تاريک کند.

کجا درس بخوانم؟
کارشناسان آموزشي پيشنهاد مي‌کنند مکاني را براي مطالعه و درس خواندن فرزندان‌تان انتخاب کنيد که پنجره داشته باشد زيرا نور طبيعي و جريان هوا خستگي و کسالت را از او دور مي‌کند. همچنين اين مکان‌ بايد جايي باشد که صداي تلفن، تلويزيون يا موسيقي آرامش و تمرکز او را بر هم نزند. شايد شما يا فرزندتان معتقد باشيد که با موسيقي درس خواندن بهتر است اما تحقيقات فراواني در اين مورد نشان داده مطالعه و گوش دادن به موسيقي با هم جور درنمي‌آيد و تمرکز کودک را بر هم مي‌زند. مرتب بودن اتاق مطالعه هم از جمله مسايلي است که نبايد ساده از کنار آن گذشت. در يک اتاق درهم‌ريخته و نامنظم نمي‌توان با آرامش کامل و تمرکز درس خواند. کمد و کتابخانه کوچکي براي فرزندتان تهيه کنيد تا او بتواند وسايلش را مرتب در آن بچيند.

نور طبيعي بهتر است يا مصنوعي؟
ميزان نور در هنگام مطالعه نقش بسيار مهمي در يادگيري ايفا مي‌کند. مناسب‌ترين نور براي درس خواندن، نورطبيعي روز است بنابراين فرزندتان را تشويق کنيد، پيش از تاريک شدن هوا درس بخوانند. کارشناسان صبح زود را بهترين زمان براي يادگيري مي‌دانند زيرا ذهن در اين هنگام مانع قبلي ندارد و آماده است تا مطالب را به راحتي در خود نگاه دارد اما اگر فرزند شما از آن گروه دانش‌آموزاني است که درس خواندن پس از غروب را ترجيح مي‌دهد مجبوريد از لامپ‌هاي پرنور استفاده کنيد. اگر تا پيش از رسيدن فصل درس و مدرسه لامپ‌ها را تعويض کرده بوديد و لامپ کم‌نور استفاده مي‌کرديد، ترجيحا بهتر است براي اتاق مطالعه لامپ‌هايي با نور مناسب و کافي نصب کنيد. طبق استانداردهاي جهاني، حداقل روشنايي مورد نياز براي مطالعه 400 لوکس است. نور سفيد مهتابي به تنهايي مناسب مطالعه نيست و کسالت‌آور است بنابراين سعي کنيد در اتاق مطالعه نور ترکيبي سفيد و زرد که شبيه به نور روز است استفاده کنيد. اگر روي ميز مطالعه از چراغ مطالعه استفاده مي‌کنيد حتما چراغ‌هاي پايه‌بلند را انتخاب کنيد که لامپ آنها نيز زرد باشد. در ضمن چراغ را در گوشه‌اي از ميز بگذاريد که نور را از سمت چپ بتاباند تا سايه دست فرزندتان مزاحم او نشود. يک موضوع ديگر را هم مدنظر بگيريد. لازم نيست هنگام درس خواندن تمام فضاي اتاق روشن باشد. کافي است محلي که درس مي‌خوانيد به اندازه کافي روشنايي داشته باشد.

گرم يا سرد؟
برخي از والدين معتقدند سرما از گرما بهتر است. خنکي هوا ذهن را باز مي‌کند و گرما کسالت مي‌آورد. اين عقيده اشتباه نيست اما چندان هم درست نيست.
دماي اتاق مطالعه نبايد خيلي گرم و خيلي سرد باشد. 25 درجه سانتي‌گراد دماي مناسبي است. دانش‌آموز بايد بتواند با يک لباس راحت مطالعه کند. اگر هوا آن قدر گرم شود که او مدام خود را باد بزند يا به دنبال راهي براي خنک کردن خود بگردد حواسش پرت خواهد شد يا دچار خواب آلودگي و کسالت مي‌شود. اگر هم هوا آن قدر سرد باشد که فرزندتان مجبور به پوشيدن لباس زيادي شود اين لباس‌ها روي تنش سنگيني کرده و او از مطالعه به سرعت خسته مي‌شود.


منبع: راسخون