اخبار
ﺳﻪشنبه، 24 شهریور 1394
تحویل 8 هزار کلاس درس در آستانه بازگشایی مدارس

تحویل 8 هزار کلاس درس در آستانه بازگشایی مدارس

 

 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش‌های سازمان نوسازی مدارس برای مهر 94، گفت: 1300 پروژه آموزشی با 8 هزار کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده است.
 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 95-94 در دبستان دخترانه شهدای معلم برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین بخش مشترک حاکمیت و ملت، مهمترین نهاد فکری، فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.
وی افزود: فرهنگیان سراسر کشور در ستاد و اجرا از منطقه تا مدرسه از بهمن سال 93، کار را آغاز کردند تا بتوانیم بازگشایی مدارس در اول مهر 94 را با شادابی شاهد باشیم.
فانی با بیان اینکه در سال تحصیلی 95-94 در ادامه فعالیت‌های قبلی وزارت آموزش و پرورش 5 سیاست قبلی را با قدرت ادامه خواهیم داد، خاطر نشان کرد: توسعه مشارکت، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه و ارتقای مدیریت آموزشگاهی و بودجه‌ریزی و تمرکززدایی از سیاست‌های غیرقابل تغییر آموزش و پرورش است.
* تعداد دانش‌آموزان به بیش از 13 میلیون و 250 هزار نفر می‌رسد
وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار ثبت‌نامی دانش‌آموزان تا پایان روز 22 شهریور ماه اشاره و تصریح کرد: تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده بدون احتساب بزرگسالان 12 میلیون و 480 هزار و 938 نفر است. در حالی که آمار سال گذشته در همین روز 12 میلیون و 61 هزار دانش‌آموز بود که شاهد افزایش 450 هزار دانش‌آ‌موز نسبت به سال گذشته هستیم و برآورد می‌کنیم تعداد دانش‌آموزان به بیش از 13 میلیون و 250 هزار نفر برای حضور در 105 مدرسه کشور برسد.
وی به تعداد پرسنل این وزارتخانه بدون احتساب بازنشستگان اشاره کرد و گفت: 978 هزار و 287 نفر پرسنل کلی آموزش و پرورش هستند و در سال تحصیلی جاری 29 عنوان کتاب درسی جدید‌التألیف برای پایه‌های پنجم و نهم داریم.
وی تصریح کرد: تولید کتاب گویا برای دروس قرآن، زبان انگلیسی و فارسی کار ارزشمندی است که آموزش و پرورش در کارنامه خود دارد؛ آماده‌سازی، چاپ و توزیع 131 میلیون جلد کتاب درسی نیز اقدام دیگر آموزش و پرورش است.
* تمام کتب درسی به صورت PDF روی پایگاه تألیف وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شده است
فانی با اشاره به اینکه توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از 15 شهریور ماه آغاز شده است اظهار کرد: تمام کتب درسی به صورت PDF روی پایگاه تألیف وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شده است و تمام مردم می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آماده‌سازی فرهنگیان برای تدریس کتاب‌های جدید پنجم و نهم خاطر نشان کرد: مدرسان ارشد این کتب آموزش‌های لازم را در تابستان گذرانده‌اند و در حال آموزش دیگر معلمان در استان‌ها هستند.
* ۸ هزار کلاس درس را برای اول مهر تحویل گرفتیم

فانی با اشاره به تعداد مدارسی که به آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید اضافه شده است، اشاره و گفت: با تلاش سازمان نوسازی مدارس برای مهر 94، 1300 پروژه آموزشی با 8 هزار کلاس درس و زیربنای یک میلیون و 150 هزار متر مربع تحویل آموزش و پرورش شده است که حداقل 250 هزار دانش‌آموز در آنها به تحصیل می‌پردازند.
وی افزود: از این 1300 پروژه آموزشی 20 درصد با مشارکت خیرین و با صرف مبلغ بیش از یک هزار میلیارد تومان از منابع ملی و استانی و مردمی هزینه شده است؛ بیش از 90 درصد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در 5 ماه اول سال تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم علاوه بر 1300 مدرسه که تا کنون تحویل شده است حداقل 700 مدرسه دیگر تا آخر سال 94، تحویل آموزش و پرورش شود.
فانی در خصوص استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس گفت: در مهر ماه 94، حداقل 40 هزار کلاس درس در تمام کشور با بخاری‌ها خداحافظی می‌کنند که سیستم گرمایشی مطمئن جایگزین سیستم‌های گرمایشی نامطمئن شده است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه مشارکت خاطر نشان کرد: با حداقل 21 سازمان، وزارتخانه و مؤسسات دولتی و غیردولتی تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است و توسعه شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، مناطق فرمانداری و بخشداری‌ها کمک‌هایی را از خارج آموزش و پرورش جذب کرده است؛ درصد دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی 95-94 به بیش از 11.8 درصد خواهد رسید.
وی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در 27 شهریور ماه برگزار می‌شود، گفت: این آزمون برای پذیرش 5 هزار نفر و طی دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد و برای نخستین بار به استناد ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبادرت به جذب لیسانسه‌های با اولویت جنسیت، بومی‌پذیری و نیاز به رشته‌های مختلف اقدام کرده‌ایم.
فانی به حضور ارزشمند دانش‌آموزان در المپیادهای علمی اشاره و گفت:‌ دانش‌آموزان در المپیاد نجوم و اخترفیزیک رتبه نخست جهانی را کسب کردند و در سایر المپیادهای ریاضی، فیزیک، زیست و کامپیوتر از ارتقا بالایی برخوردار بودند.
* بیش از 408 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند
به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدارس خارج از کشور که سیاست این وزارتخانه را جذب حداکثری ایرانیان خارج از کشور می‌داند گفت:‌ سال گذشته 15 هزار دانش‌آموز ایرانی در مدارس خارج از کشور تحصیل داشتند و آماده هستیم 126 مدرسه در 76 کشور جهان را برای مهر 94، بازگشایی شکوهمندی داشته باشند.
وی با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایرانی اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در سال 95-94 بیش از 408 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایرانی داخلی تحصیل می‌کنند.
وی افزود: امسال به دستور مقام معظم رهبری و اجرای آموزش و پرورش بیش از 48 هزار دانش‌آموز افغانستانی غیرمجاز در مدارس داخلی ثبت‌نام شدند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه به حوزه پیش‌دبستانی خاطر نشان کرد: ریاست آموزش و پرورش توجه به زبان فارسی در مناطق دوزبانه و تقویت پیش‌دبستانی در مناطق محروم است که پیش‌دبستانی نسبت به سال گذشته بیش از 14 درصد افزایش تحت پوشش داشته و از 38.2 درصد به بیش از 50 درصد رسیده است.
وی در خصوص پوشش دانش‌آموزان در دوره‌های اول و دوم متوسطه گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان اول متوسطه از 87 درصد به 94.3 درصد رسیده و در متوسطه دوم بیش از 6 درصد رشد را شاهد بودیم و تحت پوشش در این دوره تحصیلی تا 82.24 درصد رسیده است.
فانی با اشاره به افزایش تعداد پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور تصریح کرد: در گذشته 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داشتیم که 101 پژوهش‌سرا به تعداد آنها اضافه شد و امسال هم 90 پژوهش‌سرای دیگر به مجموع پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اضافه می‌شود.
فانی در خصوص فعالیت‌هایی که در حوزه معاونت پرورشی برگزار شده است اظهار داشت: حفظ موضوعی قرآن با چاپ قرآن متشکل از آیات موضوعی، توسعه دارالقرآن‌ها و احداث 650 دارالقرآن در سال گذشته و همچنین توسعه تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان از نمونه فعالیت‌های این معاونت بوده است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم، خاطر نشان کرد: برنامه ششم از سال 95 تا 99 اجرا می‌شود و اولویت‌های حوزه‌های تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول در آن پیش‌بینی خواهد شد.

 منبع: فارس