اخبار
ﺳﻪشنبه، 24 شهریور 1394
مدت زمان تحصیل خود را کوتاهتر یا طولانی تر کنید

مدت زمان تحصیل خود را کوتاهتر یا طولانی تر کنید

 

 
خبرگزاری پانا: مدیرکل آموزش از راه دور آموزش و پرورش گفت: تفاوت اساسی این شیوه با نظام عادی آموزشی در انعطاف پذیری آن است یعنی دانش آموز می تواند مدت زمان تحصیل خود را کوتاهتر یا طولانی تر کند.
 
گودرز شاهمرادی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا درخصوص برنامه های اداره کل متبوع خود گفت: مدارس آموزش از راه دور در واقع نظام مکمل و فرصتی دوباره برای تحصیل افرادی است که امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند و شمول این مدارس دوره های متوسطه اول و دوم است.
فعالیت 1722 مرکز آموزش از راه دور در کشور
وی افزود: در حال حاضر 1722 واحد آموزش از راه دور در کشور فعال است که ساختار آن همچون مدارس عادی است با این تفاوت که دانش آموز به صورت نیمه حضوری یا غیرحضوری در کلاس ها شرکت می کند و برای هر واحد درسی 6 ساعت کلاس رفع اشکال برگزار می شود.
آموزش از راه دور منعطف تر از مدارس عادی
شاهمرادی ادامه داد: دومین تفاوت اساسی این شیوه با نظام عادی آموزشی در انعطاف پذیری آن است. دوره تحصیل در این مدارس به صورت نیم سالی - واحدی است و دانش آموز می تواند مدت زمان تحصیل خود را کوتاهتر یا طولانی تر کند.
مدارس تک دانش آموز مقرون به صرفه نیست
مدیرکل آموزش از راه دور آموزش و پرورش درخصوص افراد تحت پوشش این شیوه آموزشی گفت: طبق آماری که وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام کرده اند در حال حاضر 110 مدرسه تک دانش آموز در کشور داریم. با توجه به هزینه های این مدارس همچون دستمزد معلمان و .. ادامه آموزش به آنها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست بنابراین باید از سیستم های جایگزینی چون آموزش از راه دور برای تعلیم این افراد استفاده کرد.
سه شیوه تدریس در مدارس آموزش از راه دور
 وی اظهار داشت: تدریس در این سیستم با 3 شیوه انجام می شود که عبارتند از:
1. شیوه کتاب پایه: در این روش که بیشتر در روستاهای دورافتاده اجرا می شود، کتابهای درسی بسط داده شده و به صورت خودآموز در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.
2. شیوه دیداری - شنیداری: در این روش از ابزار مولتی مدیا از قبیل سی دی های کمک آموزشی استفاده می شود.
3. آموزش مجازی: که از طریق اینترنت انجام می شود و تاکنون تنها در مدارس خارج از کشور اجرا شده. ما قصد داریم به تدریج این شیوه را در داخل کشور بسط دهیم.
ارائه خدمات با شرایط روز
شاهمرادی گفت: مثل همه شیوه های جدید که در آغاز با مقاومت و مخالفت هایی در جامعه روبرو می شوند ما در سیستم آموزش از راه دور بعد از مراحل اولیه، چند مرحله تجدیدنظر دشتیم و تقریبا تمام اجزای آن را تجدید نظر کردیم. مبنای عملکرد ما سند تحول بنیادین است که یکی از ارکان آن تحقق عدالت آموزشی است که شیوه آموزش از راه دور بسیار به تحقق آن کمک می کند. یکی دیگر از مبانی عملکرد ما ارائه خدمات نوین آموزشی متناسب با شرایط روز است.
برنامه ها در سال جدید
وی به برنامه های این اداره کل در سال جدید اشاره کرد و گفت: در سال جدید تمرکزمان بر روی کیفیت بخشی است و یکی از برنامه هایی که در سال تحصیلی 94-95 در راستای کیفیت بخشی داریم برگزاری جشنواره قلم است. همچنین آموزش معلمان از طریق دوره های ضمن خدمت را در برنامه داریم.
مدیرکل آموزش از راه دور آموزش و پرورش در تشریح سایر برنامه های این اداره در سال تحصیلی 94-95 گفت: ما در راستای نظارت بر عملکرد خود طرحی را به نام طرح همتا به اجرا درآوردیم که در واقع نظارت مدارس بر خودشان است که امسال مرحله دوم آن اجرا می شود. همچنین طرحی برای معرفی فارغ التحصیلان مدارس آموزش از راه دور داریم.
عدالت جنسیتی در آموزش
وی ادامه داد: یکی از مباحثی که از سوی آژانس های بین المللی تعقیب می شود EFA (آموزش برای همه) است که یکی از مهم ترین اهداف ما عدالت جنسیتی در آموزش است. خوشبختانه آموزش از راه دور فرصت خوبی برای تحصیل خانم هایی فراهم کرده که در مناطق دور زندگی می کنند یا به هر علت دیگر امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند.
 منبع: پانا