اخبار
یکشنبه، 15 شهریور 1394
کاهش 2میلیون نفری جمعیت بیسوادان کشور

کاهش 2میلیون نفری جمعیت بیسوادان کشور

 

 
معاون وزیرآموزش وپرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور،گفت:طی 4سال گذشته بیش از 2 میلیون نفر از چرخه بیسوادان کشور خارج شده اند.
 
به گزارش ایرنا،علی باقر زاده روز یکشنبه در حاشیه گردهمایی مسوولان نهضت سوادآموزی کشور درمجتمع فرهنگی ولایت قم درگفت وگو با خبرنگاران، اظهارداشت: طبق سرشماری نفوس ومسکن سال 90 حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از افراد 10 تا 49 سال خود را بیسواد معرفی کرده اند که با اقداماتی که ظرف چهار سال گذشته برای کاهش بیسوادی انجام شده این آمار به حدود یک میلیون و 380 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه شاخص با سوادشدن درکشور داشتن مدرک معادل سوم ابتدایی است، تصریح کرد: طبق این شاخص از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال 90 در حدود 7 میلیون و 200 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال با احراز سطح سواد دارای مدرک شده و به عنوان فرد باسواد از سیستم سواد آموزی کشور خارج شدند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع سواد آموزی در کشور، تصریح کرد: برای اینکه تمام مراحل ثبت نام، جذب، آموزش، ارزش یابی پایانی، آموزش مداوم و همچنین ثبت و نگهداری سوابق منابع موجود به سمت جمعیت مورد هدف واقعی سوق داده شود، نیازمند یک سامانه یکپارچه متصل به هم و منسجمی بودیم که تحت عنوان سامانه جامع سواد آموزی کشور ایجاد شده، و باید به عنوان یکی از نو آوریها و دستاوردهای سواد آموزی کشور به کشورهای دیگر نیز ارایه داده شود.
باقرزاده همچنین با بیان اینکه به منظور ریشه کن نمودن بیسوادی در کشور تجربه بیش از 40 کشور موفق جهان در زمینه مبارزه با بیسوادی مورد مطالعه قرار گرفته است، افزود: وجود اراده قاطع در کشور برای ریشه کنی بیسوادی از مهمترین نتایج حاصله از این مطالعات بوده است.
وی با اذعان به اینکه برای از بین بردن بیسوادی در کشور با کمبود منابع مواجه نیستیم، افزود: برای رفع بیسوادی باید همه ظرفیت ها کشور کنار یکدیگر قرار بگیرند، تا بتوان به صورت تصاعدی نتایج آن را شاهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین جلوگیری از پیدایش بیسوادان جدید در کشور را از دیگر نتایج حاصل از مطالعات انجام شده از تجربه کشورهای موفق عنوان کرد، و افزود: باید همه افراد جامعه تا پایه پنجم ابتدایی تحصیل کنند، تا بیسواد جدیدی در کشور بوجود نیاید و همچنین زمینه آموزش مادام العمر هم در کشور فراهم شود.
وی با اشاره به تهیه و طراحی یک پایگاه اطلاع ثبتی با هدف جمع آوری اطلاعات در خصوص وضعیت سواد تمام شهروندان زیر 50 سال کشور، تصریح کرد: با راه اندازی این پایگاه که در واقع نوعی شناسنامه تحصیلی برای افراد محسوب می شود، دیگر ضرورتی به سرشماری و خود اظهاری نیست و تعداد دقیق بیسوادان، ویژگی ها و محل زندگی آنها از این طریق احصا، و برنامه های مختلف سواد آموزی نیز مطابق نیازهای آنها طراحی می شود.
وی با بیان اینکه سازمان نهضت سواد آموزی کشور طی سال های اخیر رویکرد ویژه ای نسبت به افراد دارای نیازهای خاص بویژه اشخاص نابینا، ناشنوا و یا معلولان جسمی حرکتی در پیش گرفته است، افزود: این قبیل افراد که در طرح های نهضت سواد آموزی به حاشیه رانده شده بودند در کانون برنامه ریزی قرار گرفتند.
رییس نهضت سواد آموری کشور با اشاره به برنامه های سازمان متبوع خود به منظور آموزش مداوم بیسوادان کشور تصریح کرد: طرح کتابخوانی همراه با خانواده، ویژه افراد کم سواد و بیسواد یکی از این طرح ها است، که به موجب آن افراد در حال آموزش تعداد 6 تا 9 کتاب را همراه خانواده خود مطالعه، و در مورد آنچه که از مطالب خوانده شده فهمیده اند با دوستان خود به گفت و گو می پردازند.
وی با اشاره به طرح مراکز یادگیری محلی به عنوان سومین طرح در دستور کار وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مستمر سواد آموزان، تصریح کرد: بر طبق یک تجربه جهانی و همچنین تجربه موفقی که ایران از سال های گذشته داشته با یک تغییرات اساسی کار راه اندازی مراکز یاد گیری محلی از مهرماه سال جاری آغاز می شود، که برای این طرح بیش از 500 مرکز هدف گذاری شده لذا امیدواریم تا پایان سال تحصیلی 94-95 زمینه تاسیس، راه اندازی و ارایه خدمات آن فراهم شود.
وی با بیان اینکه این طرح ها از سال تحصیلی جدید اجرایی خواهد شد، افزود: برای هر یک از طرح های خواندن با خانواده و حلقه های کتاب خوانی به ترتیب 100 هزار و همچنین 50 هزار نفر هدف گذاری شده اند.
این مقام وزارت آموزش و پروش در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با بیان اینکه استان قم با توجه به زائر پذیری و همچنین سکونت بیش از 90 درصد از جمعیت آن درون شهر قم دارای ویژگی های خاصی است، افزود: حجم بالای جا به جایی جمعیت و همچنین پدیده حاشیه نشینی و اتباع خارجی قم توازن سطح سواد در این استان را بعضا دچار تغییراتی می کند.
این گردهمایی با انجام سلسله جلسه های مختلف توجیهی و همچنین نشست هایی با علما و مسوولان حوزوی درقم ادامه پیدا می کند، و فردا با برگزاری یک نشست تخصصی به کار خود پایان می دهد.


 منبع: ایرنا