اخبار
پنجشنبه، 29 مرداد 1394

ایجاد سامانه پرداخت حق‌التحریر و تأییدیه تحصیلی

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از ایجاد سامانه پرداخت حق‌التحریر و تأییدیه تحصیلی در مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در فاصله‌ایی که بنده به مرکز سنجش آموزش و پرورش آمده‌ام و آنچه که در جریان است و یکی از کارهایی که به تدریج انجام می‌دهیم و گام به گام جلو می‌رویم؛ مکانیزاسیون فرآیند برگزاری امتحان، تحلیل نتایج امتحانات و جمع‌ آوری سوابق تحصیلی است.

عمادی افزود: یکی از کارهایی که در یک سال اخیر در مرکز سنجش انجام داده‌ایم جمع‌آوری سوابق تحصیلی دانش‌آموزانی است که در امتحانات نهایی ما شرکت کرده اند و این اطلاعات در استان‌ها موجود بوده است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم و این اطلاعات را تجمیع کردیم و حالت ملی به آن دادیم؛ یعنی همه اطلاعات کشور را در سوابق تحصیلی جمع‌آوری کرده‌ایم که با این کار دو کار دیگر برای ما ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: اول اینکه این سوابق را از همین سیستم استخراج می‌کنیم و به سازمان سنجش آموزش کشور می‌دهیم تا در نتایج کنکور این سابقه را اعمال کنند.

عمادی تصریح کرد: کار دیگری که انجام می‌دهیم این است که نتایج امتحانات نهایی را تحلیل می‌کنیم و تحلیل امتحانات به این معناست که ما نتایجی که گرفتیم در چهار سطر در دست ماست.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ابتدا در سطح ملی است که در این سطح می‌بینیم در مقیاس ملی معدل دانش‌آموزان و درصد قبولی در تک‌تک دروس چقدر است و یک تحلیل ملی داریم؛ یعنی در یک درس برای نمونه نمره میانگین دانش‌آموزان 14 است و درصد قبولی 85 درصد است، این وضعیت کلی درس در کل کشور را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: سطح بعدی، سطح استان است و در یک استان میانگین نمرات و نمره هر درس یک عدد است و وضعیت استان را متناظر با کشور بررسی می‌کنیم.

عمادی سطح بعدی تحلیل امتحانات را در سطح شهرستان عنوان کرد و گفت: برای نمونه در خراسان رضوی به تعداد ادارات آموزش و پرورش، شهرستان را تحلیل کرده و وضعیت درس‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: سطح چهارم، مدرسه است و اینکه در مدرسه دانش‌آموزان چه وضعیتی دارند و مدرسه نیز می‌تواند کلاس‌های خود را مقایسه کند و این تحلیل نتایج امتحانات را  با مدیران کل استان‌ها، مسئولان آموزش و معاونان آموزشی استان به استان انجام می‌دهیم.

عمادی افزود: برای نمونه با مسئولان استان یزد نشست داریم و این استان را با میانگین کشور مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم در شهرهای مختلف وضعیتش این است و در یک درس نسبت به میانگین کشوری بالاتر و در درس دیگر میانگین کمتری دارید و تعدادی پرسش برای آنها آماده کردیم که پاسخ می‌دهند و به آنها می‌گوییم چه برنامه‌ایی برای ارتقاء رتبه خود در کشور دارید .

وی اضافه کرد: اگر مشکل نیروی انسانی داشته باشند از آنها می‌خواهیم؛ برای نمونه در جذب دبیر شیمی چه برنامه‌ای دارند و چه کاری باید  انجام دهیم یا چه سهمیه‌ای در دانشگاه فرهنگیان برای درس شیمی اختصاص داده شده است و این کار بسیار زیربنایی و اساسی است و باعث می‌شود به سراغ حوزه‌های دیگر آموزش و پرورش برویم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی وارد بحث نیروی انسانی می‌شویم طبعیی است ارتباطی با مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برقرار کنیم یا وقتی در جایی گفته شود فضای آموزشی‌مان ایراد دارد و فضا کم و تراکم بالاست  و جلسات برای رسیدگی به نیازهای مختلف است.

عمادی کار دیگر را ایجاد سه قطب کشوری برشمرد و افزود: خراسان رضوی، فارس و آذربایجان در این قطب‌های کشوری بوده و در هر قطب 11 استان را دعوت کردیم و رؤسای ادارات سنجش و کارشناسان حوزه فناوری آنها را دعوت کردیم و به آنها یک هفته آموزش تحلیل سؤالات و نتایج را دادیم تا این کار کیفی و زیربنایی به استان‌ها رفته و انجام شود.

وی یادآور شد: از جمله برنامه‌هایی که در حال اجرا و پیگیری است، سامانه پرداخت حق‌الزحمه امتحانات است؛ حق‌الزحمه امتحانات تا حال حاضر این‌طور بوده است که برای نمونه حوزه تکثیری وجود داشت که 4 نفر کار می‌کنند و سندی می‌نویسند که چهار نفر کار کرده‌‌اند و به حسابداری می‌دهند و این کار به صورت دستی انجام می‌شده است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در سال‌های اخیر که مبلغ حق‌التحریر افزایش پیدا کرد و بخشی از حقوق و اضافه‌کار شد؛ برای نمونه‌ اگر رئیس حوزه اجرا باشید در روز 8 ساعت اضافه‌کاری پرداخت می‌کنیم و حالا ممکن است 2 ساعته کار حوزه اجرا تمام شود و نیاز به 8 ساعت نباشد، در نتیجه ما یک سامانه‌ای طراحی کردیم متناسب با تعداد دانش‌آموزانی که در حوزه امتحانی هستند و وسعت حوزه امتحانی و ساعات را کنترل کردیم.

*صرفه جویی 40 درصدی در سامانه حق الزحمه‌ها

عمادی تصریح کرد: همه چیز در قالب آن سامانه رفته و پرداخت حق‌الزحمه‌ها بر مبنای آن سامانه باید انجام شود که با برآوردی که داریم حدود 40 درصد پرت منابع را کاهش می‌دهیم و صرفه‌جویی شده  و همین که کار مکانیزه می‌شود، گامی است برای استفاده بیشتر از فناوری و ایجاد وحدت رویه و جلوی اعمال سلیقه را می‌گیرد و پرداخت‌ها بر اساس احکام کارگزینی است.

وی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که داریم این است که کسری بودجه آموزش و پرورش اجازه پرداخت حق‌الزحمه‌های امتحانات را نداده است و خوبی کاری که می‌کنیم این است که بلافاصله وقتی چنین سامانه‌ای را مستقر کردیم پرداخت آن را انجام می‌دهیم؛ البته سامانه را طراحی کرده‌ایم اما پول آن معلوم نیست کی داده شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بر روی سامانه دیگری کار می‌کنیم که مربوط به تأییدیه تحصیلی است، انسان‌های زیادی به دستگاه‌ها می‌روند و مدارک تحصیلی خود را ارائه می‌کنند و آن دستگاه‌ از آموزش و پرورش استعلام می‌کند و به اداره امتحانات ما در استان یا شهرستان می‌رود و تا صحت مدرک تأیید یا تکذیب شود زمان می‌برد.

عمادی تصریح کرد: این سامانه ‌را طراحی کرده‌ایم تا دستگاه‌ها وارد آن شوند و از آنجا ببینند این فرد با این شرایط مدرکش تأیید می‌شود یا خیر و از طریق آموزش و پرورش در این سامانه پاسخ داده می‌شود.

 منبع: فارس

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران