اخبار
پنجشنبه، 29 مرداد 1394
افزایش شیوع سندروم متابولیک در میانسالی

افزایش شیوع سندروم متابولیک در میانسالی

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بابل حاکی از این است که سندروم متابولیک یک بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که شامل مجموعه‌ای از فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی، چاقی، دیس لیپیدمی، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین است که خطر بیماری قلبی عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد. 

 به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف از این پژوهش بررسی همراهی سطح اسید اوریک سرم و سندروم متابولیک در سالمندان است که توسط دکتر منصور بابایی استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی بابایی و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهش به صورت مقطعی قسمتی از طرح بررسی وضعیت سالمندان است که بر روی 862 مرد و 699 زن بالای 60 سال انجام و مشخصات آنتروپومتریک افراد با استفاده از روش استاندارد، اندازه گیری شد.

نمونه سرمی جهت اندازه گیری Lipid profile، قند ناشتای خون (FBS) اسیداوریک بعد از 12 ساعت ناشتایی تهیه و از معیار تشخیصی سندرم متابولیک در ایران استفاده شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که شیوع سندروم متابولیک در جمعیت سالمندان 74.3 درصد و به تفکیک جنسی در مردان و زنان به ترتیب 65.1 درصد و 85.7 درصد بود.همچنین بین سندروم متابولیک و سطح سرمی اسیداوریک ارتباط معناداری در مردان وجود داشت و با افزایش سطح اسیداوریک با افزایش سطح LDL و کاهش سطح FBS همراه بود.

نتیجه این پژوهش حاکی از این است که شیوع سندروم متابولیک در مردان با افزایش سطح اسیداوریک و همچنین هیپراوریسمی (بالا رفتن میزان اوره خون)، بیشتر از مردان با اسیداوریک سرمی پایین است که این رابطه در زنان معکوس بود. بنابراین اسیداوریک می تواند معیاری جهت تشخیص و یا ارزیابی احتمال ابتلا به سندروم متابولیک در مردان باشد.

نتایج این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران انجام شده است.

منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران