اخبار
شنبه، 24 مرداد 1394
فناوری نشانگر جدید برای تعاملات سه‌بعدی بیشتر

فناوری نشانگر جدید برای تعاملات سه‌بعدی بیشتر

‌برای نخستین بار محققان دانشگاه مونترال موفق به ابداع تکنیکی شدند که از طریق آن نشانگر کامپیوتر قادر به تعامل در محیط‌های سه‌بعدی است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا منطقه خراسان، این نوآوری فرصتی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد که بتوانند با تعاملات اشیاء سه‌بعدی خلاقیت خود را به تصویر درآورند.

پروفسور توماس دورتا، سرپرست محققان از مدرسه طراحی دانشگاه مونترال گفت: این فناوری جدید مفهوم عملکرد و چیستی یک نشانگر را به چالش می‌کشد.

وی افزود: این نوع نشانگرها به یک گونه هواپیمای کنترل و طراحی تبدیل می‌شوند.

وی یادآور شد: در این تکنیک برای کنترل نشانگر از یک تبلت استفاده می‌شود، اما چون ترسیم خارجی حرکات کاربر ضرورت ندارد، از دستگاه‌های دیگری همچون گوشی و ساعت‌های هوشمند می‌توان استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی توضیح داد که چگونه نشانگر در فضا اشیاء را انتخاب می‌کند. کاربران به سادگی نشانگر را در محیط سه‌بعدی به حرکت در می‌آورند.

دورتا خاطرنشان‌ کرد: برای دستکاری اشیاء، کاربران می‌توانند از اشارات و حرکاتی از قبیل فشار دادن و جهت‌گیری استفاده کنند.

این‌گونه نشانگر‌ها با سیستم طراحی سه‌بعدی هایو(Hyve-3D) به نمایش درمی‌آید. این سیستم دارای محیطی با مقیاس تمام و همه جانبه سه‌بعدی است که کاربران را قادر می‌کند با در دست داشتن یک تبلت نقاشی‌های خلاقانه خود را در محیط‌های سه بعدی به تصویر درآورند. سپس آنها می‌توانند برای خلق طرح‌های سه‌بعدی در فضا روی تبلت‌هایشان از این نشانگرها استفاده کنند.

به طور مثال همانطور که طراحان مشغول طراحی یک اتاق پذیرایی هستند، قادرند با آزمایش وسایل مختلف خانه روی جزئیات طراحی داخلی آن اتاق کار کنند.

تصاویر همه جانبه نتیجه یک خطای دید است که توسط یک پروژکتور با وضوح بالا ایجاد می‌شود.

تکنیک‌های تخصصی صحنه‌‎های سه بعدی در یک زمان واقعی و روی یک پروجکشن کروی ارائه می‌شود.

این یافته‌ها در نشست SIGGRAPH 2015 در لس‌آنجلس ارائه شد.

منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران