اخبار
دوشنبه، 19 مرداد 1394

آزمون کنکور تنها معیار سنجش موفقیت آموزش و پرورش نیست

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کجای شاخص‌های علمی گفته‌شده که معیار پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش تنها کنکور است.

محمد تقی​زاده در گفت​وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، در مورد نتیجه‌گیری نکردن مطلوب داوطلبان خوزستانی در آزمون ورود به دانشگاه و جای خالی استان در میان رتبه‌های برتر کنکور اظهار کرد: ساماندهی کنکور و برگزاری آن تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست و تعداد بسیاری از داوطلبان کنکور در اختیار ما نبودند.

وی توضیح داد: از حدود 80 هزار داوطلب خوزستانی در کنکور سراسری امسال، تنها 17 هزار نفر دانش​آموز بودند و دیگر داوطلبان فارغ‌التحصیل سال‌های گذشته بودند که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده​اند و ساماندهی آن‌ها برعهده آموزش و پرورش نبود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که آزمون کنکور تنها معیار سنجش موفقیت آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در بررسی و ارزیابی اولیه از کنکور امسال مشخص شد که بیشترین آمار قبولی را در کنکور سراسری نسبت به سال‌های گذشته داریم. این افزایش میزان قبولی به‌ویژه در رتبه​های 2 رقمی بالا بوده به طوری‌که در برخی شهرستان‌ها تعداد رتبه​های دو رقمی داوطلبان کنکور چهاربرابر شده‌است.

وی با تأکید بر این‌که باید آمار داوطلبان پذیرفته‌شده در کنکور را بررسی کرد، اظهار کرد: در نهایت باید میزان قبولی داوطلبان بررسی شود. کسب یک یا دو رتبه تک رقمی در کنکور معنایی ندارد؛ اگر آمار قبولی ما دو برابر شود آن وقت می​توان افتخار کرد به همین دلیل به دنبال افزایش آمار قبولی در کنکور و توسعه پذیرش داوطلبان استان در دانشگاه‌ها هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به این گلایه نمایندگان استان که مشکلات آموزش وپرورش به آن‌ها منعکس نمی‌شود، گفت: ما همیشه مشکلات خود را مطرح و به‌صورت مکتوب اعلام کرده​ایم. آموزش و پرورش خوزستان احتیاج به پشتوانه مالی قوی دارد، در بخش نرم​افزاری تلاش‌های بسیاری می​شود اما در بخش سخت​افزاری که به منابع مالی مرتبط است، باید تقویت شود.

تقی‌زاده با بیان این‌که خوزستان در مقایسه با سایر استان​ها شرایط مساوی ندارد، خاطرنشان کرد: در خوزستان معضلات بسیاری وجود دارد؛ برخی مشکلات تاریخی وجود دارد که همیشه این استان را تهدید کرده‌ است به همین جهت خوزستان قابل مقایسه با دیگر استان​های کشور که هرگز این مشکلات را تجربه نکرده‌اند، نیست. همچنین مشکلات اقتصادی بسیاری در استان وجود دارد و با وجود این‌که خوزستان یک استان صنعتی است اما در بیکاری رتبه دوم کشور را دارد؛ این مسایل در روند علمی و آموزشی بی​تأثیر نیستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به دیگر مشکلات منطقه‌ای در استان اظهار کرد: زیرساختارهای استان آسیب دیده‌اند؛ چالش​های فرهنگی موجود در استان، گرمای شدید، پدیده ریزگردها و تمام شرایط خاص دیگر بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و آموزش و پرورش استان تأثیر گذاشته‌ است.


منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران