اخبار
شنبه، 03 مرداد 1394
رشد دادن مینی‌مغز از سلول‌های پوستی بیماران اوتیسمی

رشد دادن مینی‌مغز از سلول‌های پوستی بیماران اوتیسمی

محققان دانشگاه ییل به منظور درک مکانیسم‌های موجود در پس بیماری اوتیسم، مغزهای انسانی مینیاتوری را با استفاده از سلول‌های پوستی بیماران اوتیسمی رشد داده‌اند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، بررسی این مغزها نشان داده‌ نوعی جهش ژنتیکی موجب می‌شود مغز، بیش از حد نورون‌های مهاری (inhibitory) تولید کند و این امر بر چگونگی مخابره‌شدن سیگنال‌ها در درون این اندام اثر می‌گذارد.

دانشمندان نمونه‌های سلول پوستی متعلق به چهار بیمار مبتلا به اوتیسم‌ را جمع‌آوری کردند و این افراد دارای مغزهای بزرگی بودند که این ویژگی یک پنجم بیماران مبتلا به اوتیسم است.

محققان همچنین سلول‌های پوستی را به سلول‌های بنیادی تبدیل کردند و آن‌ها را به شکل مغزهای مینیاتوری یا brain organoids رشد دادند که این مینی‌مغزها رشد آغازین مغز واقعی انسان را تقلید می‌کردند.

پس از این که این مینی‌مغزها به مدت یک ماه رشد کردند، محققان نوعی عدم‌تعادل را بین نورون‌های مهاری آن‌ها مشاهده کردند که سیگنال‌های مخابره‌شده در مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنین موضوعی به این دلیل رخ داد که ژن‌های تولیدکننده نورون‌های مهاری بیش از حد بیان شدند.

دانشمندان با سرکوب‌کردن ژن منفردی که بیش از حد بیان می‌شد، توانستند این عدم‌تعادل را تصحیح کنند و چنین موضوعی می‌تواند به درمان‌های امیدوارکننده برای اوتیسم بینجامد.

چون محققان فقط چهار مینی‌مغز را رشد داده‌اند، تعمیم‌دادن این یافته‌ها به تمامی بیماران اوتیسمی مشکل است. تیم علمی به دنبال بررسی بیشتر جهش‌هایی است که موجب بیان ژن تغییریافته در نورون‌های مهاری مغز می‌شوند.

جزئیات این تحقیق در مجله Cell ارائه شده است.

منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران