اخبار
پنجشنبه، 01 مرداد 1394
ابداع رویکرد جدید برای تولید پلاستیک زیستی تجزیه‌پذیر ارزان

ابداع رویکرد جدید برای تولید پلاستیک زیستی تجزیه‌پذیر ارزان

محققان بلژیکی موفق به ایجاد فرآینده ساده‌تری برای تولید پلاستیک زیستی شده‌اند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، پلیلاکتیک اسید (PLA) یک پلاستیک زیستی تجزیه‌پذیر است که در حال حاضر برای تولید طیف گسترده‌ای از اقلام روزمره مانند فنجان، سینی، کاسه و فویل بسته‌بندی سبزیجات مورد استفاده است. متاسفانه فرآیند کنونی تولید PLA بسیار پرهزینه بوده و ضایعات تولید می‌کند.

محققان مرکز شیمی سطح و کاتالیست لوون KU در بلژیک اکنون شیوه جدید تولیدی را ابداع کرده‌اند که ارزانتر و سبزتر بوده و PLA را به یک جایگزین جذاب برای پلاستیک مبتنی بر نفت تبدیل می‌کند.

پلاستیک PLA از مزایایی در مقابل پلاستیک نفتی برخوردار است. PLA یکی از معدود پلاستیک‌های قابل استفاده در چاپگرهای سه‌بعدی بوده، زیست‌تجزیه‌پذیر است که آن را به انتخابی مناسب برای کاربردهای پزشکی تبدیل کرده و همچنین در محیطهای خاص طی چند سال تجزیه می‌شود. این پلاستیک همچنین به لحاظ صنعتی قابل تجزیه و بازیافت است.

البته در حال حاضر به لحاظ هزینه، PLA به دلیل وجود مراحل واسطه مورد نیاز برای تولید آن، قادر به رقابت با پلاستیک نفتی نیست.

همانطور که از نام این پلاستیک بر می‌آید، اسید لاکتیک جزء اصلی سازنده PLA است. این ماده را می‌توان با تخمیر قند بدست آورد که از منابع قابل استفاده مجدد مانند نشاسته ذرت، نشاسته معمولی و نیشکر قابل دستیابی است.

به گفته محققان، ابتدا اسید لاکتیک در یک راکتور تغذیه شده و تحت فشار بالا در خلاء، به نوعی ماده پیش‌پلاستیک تبدیل می‌شود. این کار، فرآیندی پرهزینه است. پیش‌پلاستیک که یک پلاستیک با کیفیت پائین است، سپس به اجزای سازنده PLA تجزیه می‌شود.

محققان برای طراحی یک روش کارآمدتر و اقتصادی‌تر به منظور ساخت PLA، یک مفهوم پتروشیمی را رهن کردند که از زئولیت در راکتور به عنوان کاتالیستی برای هدایت فرآیند شیمیایی تبدیل کننده اسید لاکتیک به لاکتید استفاده می‌کند.

طرح ثبت اختراع این رویکرد جدید توسط یک شرکت شیمیایی خریداری شده که قصد دارد فرآیند تولید را تا ظرفیت صنعتی گسترش دهد.

جزئیات این رویکرد در مجله ساینس منتشر شده است.


منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران