اخبار
چهارشنبه، 24 تیر 1394
شناسایی جهش‌های ژنی عامل بروز دیابت مرتبط با چاقی

شناسایی جهش‌های ژنی عامل بروز دیابت مرتبط با چاقی

محققان موسسه پزشکی هاورد هیوز در امریکا نشان داده‌اند دو جهش مختلف در ژنی موسوم به ankyrin-B موجب می‌شوند سلول‌ها، گلوکز را سریع‌تر از حد معمول جذب کنند و این امر به بروز دیابت مرتبط با چاقی می‌انجامد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، از میان این دو جهش، جهش شدیدتر موسوم به R1788W در تقریبا یک میلیون امریکایی وجود دارد در حالی که جهش ملایم‌تر که L1622I نام دارد، در هفت درصد از جمعیت افریقایی‌امریکایی مشاهده می‌شود.

این یافته‌ها که بر روی موش‌ها انجام شد، می‌تواند به شناسایی افراد در معرض خطری کمک کند که قادرند با غذای سالم‌تر و ورزش‌کردن به بهترشدن شرایط خود کمک کنند.

دانشمندان نارسایی ankyrin-B را بیش از 30 سال پیش کشف کردند و بر این باورند این نارسایی در بسیاری از مشکلات انسانی از جمله ضربان قلب نامنظم، اوتیسم، دیستروفی عضلانی، پیری و دیابت دخیل است.

دیابت به سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای سلامتی عمومی است؛ گفته می‌شود در صورت ادامه روند کنونی، در سال 2050 از هر سه امریکایی یک تن مبتلا به دیابت خواهد بود.

بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 انسولین کافی تولید نمی‌کند این در حالی است که چنین هورمونی به تجزیه گلوکز کمک می‌کند زیرا گلوکز پس از هر بار خوردن غذا در جریان خون انباشت می‌شود. بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی، انسولین می‌سازد اما بدنشان در مقابل اثرات آن مقاوم است.

جزئیات این دستاورد علمی در Journal of Clinical Investigation ارائه شده است.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران